category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Is het nodig om in de wintermaanden extra vitamine D te nemen?

De grootste bron van vitamine D is zonlicht. In de winter is de zonkracht minder sterk en zijn er minder zonuren op een dag wat zou kunnen leiden tot een mindere aanmaak van vitamine D. Is het nodig om dan een supplement te nemen?

Drogist Linda geeft advies:

Waarom heb je vitamine D nodig?
Onder invloed van zonlicht maakt onze huid vitamine D aan. Allereerst is het belangrijk om te weten waar ons lichaam vitamine D eigenlijk voor gebruikt: Ons hele leven hebben we vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine D zorgt ervoor dat ons lichaam mineralen zoals calcium en fosfor goed kan opnemen uit de voeding en vast kan leggen in botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan bij volwassenen leiden tot zwakke en pijnlijke botten of zelfs botontkalking. Ook kan een tekort zwakke spieren en spierkrampen veroorzaken.  

Hoe krijg je vitamine D binnen?
Zoals eerder gezegd zorgt de zon voor de meeste aanmaak van vitamine D. De meeste mensen met een lichte huid krijgen genoeg vitamine D binnen als ze gezond eten en voldoende in de zon komen. Elke dag een half uurtje tussen 11.00 en 15.00 in de zon met in ieder geval je handen en hoofd onbedekt is al voldoende. Ook in de winter is het voldoende om dit advies aan te houden. Een goede reden dus om dagelijks even een wandeling te maken in de lunchpauze.

Zit er vitamine D in voeding?
Vitamine D kan voor een klein deel worden gehaald uit voeding. Vooral in vette vis zoals haring, makreel en zalm zit vitamine D.  Ook in vlees en eieren komt vitamine D voor, maar minder dan in vette vis. In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Wie kan er wat extra vitamine D gebruiken?
Sommige mensen hebben meer vitamine D nodig dan anderen, om dat ze minder (snel) vitamine D aanmaken of omdat ze niet vaak in de zon komen. Deze groep bestaat uit kinderen tot en met 3 jaar, zwangere vrouwen, mensen met een donker getinte huid of die niet voldoende buiten komen en mensen boven de 50 jaar. Deze mensen wordt geadviseerd om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Voor mensen boven de 70 jaar geldt het advies om per dag 20 microgram extra vitamine D te nemen, omdat zij een groter risico hebben op botontkalking en zwakkere botten.

Supplementen
Vitamine D voedingssupplementen zijn te koop als tabletten, capsules, druppels of als onderdeel van een multivitamine. Vitamine D wordt vaak gecombineerd met calciumpreparaten, omdat vitamine D de opname van calcium door het lichaam bevordert. Lees goed de bijsluiter hoeveel je mag nemen. Voor meer informatie kun je het best advies vragen bij een Erkend specialist in Zelfzorg. De drogist kan je helpen bepalen je een supplement nodig hebt en welke dan het beste bij je past.

Beeld: Shutterstock | Dit artikel is een samenwerking met CBD



Wie is Linda?

Linda is gediplomeerd drogist en werkt in een drogisterij met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg, dat is het keurmerk voor goed advies over zelfzorggeneesmiddelen. Op www.erkendspecialistinzelfzorg.nl kun je opzoeken welke drogisterijen bij jou in de buurt dit keurmerk hebben en wat je als klant mag verwachten van deze drogisterijen.

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest