category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Hoe kun je weer in slaap vallen als je ’s nachts wakker wordt?

Ken je dat: dat je ineens wakker wordt ’s nachts en dat het je niet meer lukt om in slaap te vallen, omdat je gaat nadenken over van alles en nog wat. Met deze wetenschappelijk bewezen tips kun je weer fijn verder slapen.

 

Ga uit bed

Als je langer dan twintig minuten wakker ligt, ga dan uit bed. Als je de hele tijd maar blijft woelen dan ga je je zorgen maken over het feit dat je maar niet in slaap valt. En dat kan er weer toe leiden dat je je slaapkamer associeert met het niet kunnen slapen.

Beter is het om iets saais te doen, totdat je weer ontspant en verder kunt slapen.

Lees ook: 'Eet dit en je valt sneller in slaap'

Vermijd fel licht

Ga je in de nacht naar het toilet, vermijd fel licht, want dat kan van invloed zijn op de aanmaak van melatonine, een stofje in je hersenen dat je slaapritme bepaalt. Zorg dat je een lamp in de badkamer of toilet hebt dat je kunt dimmen.

Even met je gezicht onder water

Dit klinkt misschien wel een beetje extreem, maar de HuffingtonPost kwam met een nogal verkoelende oplossing: dompel je gezicht even onder water. Dit doe je als volgt:

Houd je adem 30 seconden in en dompel je gezicht in koud water. Dit zorgt ervoor dat je hart minder snel kopt en dat je lichaam tot rust komt.

Mediteren

Door te mediteren of wat ademoefeningen te doen, kun je weer tot rust komen. Er zijn genoeg apps die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de apps The Breathing App, Prana Adem of Ademhalingsoefeningen Nederlands.

Bron: The Independent

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest