category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Heb ik een magnesiumtekort?

Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen.

Wist je dat... Het belang van magnesium wordt vaak onderschat, terwijl de stof nodig is voor het aansturen van minstens 300 lichaamsfuncties.

Hoeveel magnesium heb je nodig?
Een volwassen vrouw zou per dag 250 tot 350mg magnesium binnen moeten  krijgen. Met een gezond eetpatroon lukt dat vaak. Desondanks heeft 20 procent van de volwassenen in West-Europa een tekort aan magnesium, aldus de World Health Organisation.

Welke symptomen heb je bij een magnesium-tekort?
De klachten bij een magnesiumtekort kunnen uiteenlopend zijn en daardoor is een tekort lastig te herkennen. Een aantal symptomen die kunnen wijzen op een tekort: spierzwakte, gespannen spieren, spierkramp, vermoeidheid, onrust, lusteloosheid, een laag libido of migraine.

Vermoed je dat je een tekort aan magnesium hebt, kun je je voedingspatroon eens onder de loep nemen en meer ingrediënten toevoegen die rijk aan magnesium zijn. Bij twijfel kun je het best langs de huisarts gaan, want een magnesiumtekort is makkelijk vast te stellen. Te veel magnesium is niet goed voor je lichaam, dus begin niet zomaar met het innemen van supplementen.

Lees ook: welke producten zijn rijk aan magnesium?

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest