Suikerbewust

Handig om te weten: suikerbewust voor beginners

Heb je enig idee hoeveel suiker je per dag inneemt? Het is waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Met deze tips word je wat meer suikerbewust.

Per jaar geven Nederlanders jaarlijks ongeveer 3,5 miljard euro uit aan zoet snoepgoed: chocolade, koek, nootjes, drop, taart en cake. Maar ook in vele andere producten zit suiker, zonder dat je het doorhebt.

Lees ook:3 simpele manieren om je eten zoeter te maken zonder suiker

Hoe word je meer suikerbewust?

  • Let op etiketten van de producten die je vaak koopt: hoeveel suiker zit erin?
  • Drink bij voorkeur water in plaats van frisdrank
  • Doe ook rustig aan met verse vruchtensappen en smoothies, dat zijn vaak suikerbommetjes.
  • Drink koffie en thee zonder melk of suiker.
  • Eet koekjes, chocolade, snoep en gebak bij uitzondering en kies dan iets wat je echt lekker vindt.
  • Vervang alle kant-en-klare desserts en toetjes door yoghurt met vers fruit.

Wat kun je beter skippen op je boodschappenlijstje en wat kun je beter toevoegen?

Skippen maar: margarine, frisdranken, vruchtensappen, jus uit een zakje, tarwebrood, beschuit, cruesli, krentenbollen, pasta van tarwemeel, bindmiddelen voor sausjes, ontbijtkoek, soep uit blik, magere kwark, chocolade, alcohol, chips, augurken, zoutstengels en jam.

Noteer in plaats daarvan: stevia, roomboter, water, kokosmelk, pittige mosterd, zuurdesem- en roggebrood, kastanjecrackers, deegwaren van kamut- of boekweitmeel, quinoa, verse soep, Griekse yoghurt, vers of gedroogd fruit, rauwe ongebrande noten, zure augurken en fruit op je lijstje.

Bron: Santé augustus 2019, tekst: Fleur Baxmeier

Gerelateerde artikelen