simpele-manieren-eten-zoet-zonder-suiker

3 simpele manieren om je eten zoeter te maken zonder suiker

Ben jij een zoetekauw, maar zou je minder suiker willen gebruiken? Met deze tips kan jij op simpele manieren je eten zoeter maken zonder (extra) suiker te hoeven gebruiken. Lees je mee?

Lees ook: ‘6 producten die onnodig veel suiker aan je ontbijt toevoegen

1. Vezelrijk fruit en groenten

Rijp en vers fruit zoals bananen, peren en ananas hebben, net als groenten als zoete aardappel, een natuurlijke zoete smaak. Er is een belangrijk verschil tussen toegevoegde suiker, zoals basterdsuiker, honing en agave, en natuurlijke suikers die je in fruit en groenten vindt. Dat heeft onder andere te maken met vezels: deze helpen de opname van suiker in je lichaam vertragen, waardoor ze makkelijker te verwerken zijn. Ook blijf je er langer vol door zitten. Gebruik bijvoorbeeld peren door salades of in baksels, verwerk zoete aardappels in je brownies of maak wafels en pannenkoeken met pompoen.

2. Noten en zaden

Ook noten en zaden maken het koken en bakken zonder suiker makkelijker. Het roosteren van noten is een simpele stap om meer smaak toe te voegen wanneer je geen toegevoegde suikers gebruikt. Daarnaast zorgen ze ook voor meer textuur in je gerechten. Pecannoten, walnoten en amandelen zijn bij uitstek geschikt voor door broodbeslag. Ook ongezoete notenboters kunnen smaak toevoegen aan bijvoorbeeld taarten, smoothies en sauzen. Zit er een notenallergie in jouw familie? Gebruik dan pompoen- en zonnebloemzaad!

3. Specerijen

Specerijen zijn tevens een fijne toevoeging aan suikervrije gerechten. Ben je op zoek naar een zoete touch? Kies dan voor vanille, kaneel, nootmuskaat en kardemom: super fijn om mee te bakken, maar bijvoorbeeld ook om een soep, rijstgerecht of ovenschotel mee te bereiden. Let wel op: sommige merken voegen suiker toe aan hun vanille-extract. Het liefst kies je natuurlijk voor vanillestokjes, dan weet je zeker wat je in je keuken gebruikt.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen