category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

8 feiten over kauwen

We kauwen tussen de 800 en 1.400 keer per dag. Hoewel het vanzelf gaat, is het een belangrijke activiteit. Daarom hebben we een aantal feiten over kauwen op een rijtje gezet.

1. Hoe vaak kauwen we?

Goed kauwen is belangrijk, maar hoe vaak moet je kauwen op een hap? 20 tot 30 keer is een veel gehoord antwoord op deze vraag. Maar meestal komt het erop neer dat je kauwt totdat de hap 'goed' voelt om door te slikken.

2. Vroeger kauwden mensen meer

Tegenwoordig is het meeste voedsel bewerkt. Daardoor is het zachter en hoeven we minder lang te kauwen op ons eten dan de mensen vroeger.

3. Kauwen heeft nut

Wanneer je kauwt, krijgt je lichaam een seintje dat er eten aan komt. Je maag gaat zich voorbereiden. Ook produceer je door het kauwen meer speeksel, dat is nodig om het eten zacht te maken, goed door te slikken en de mond weer te reinigen.

4. Het is goed om van kant te wisselen

Bijna iedereen heeft een voorkeurskant om te kauwen. Toch is het beter om de kant waarmee je kauwt af en toe te wisselen. Dat is beter voor je tanden, maar ook voor je spieren. Je kaak kan namelijk overbelast raken door kauwen. Met deze tips kun je gespannen kaken ontspannen.

5. Kauwen kan je kaak gespierder maken

Tijdens het kauwen gebruik je verschillende spieren in je kaak. Wanneer je te veel kauwt, kunnen je spieren 'groeien' en kan de vorm van je gezicht lichtelijk veranderen.

6. Onthouden gaat minder goed als je kauwt

Verschillende onderzoeken leveren verschillend bewijsmateriaal, maar het zou kunnen dat kauwen (op kauwgom vooral) de werking van je hersenen beïnvloedt. Om iets te onthouden herhaal je soms informatie in je hoofd. De activiteit kauwen, zou ervoor kunnen zorgen dat je minder makkelijk onthoudt.

7. Kauwen kan je reactievermogen verbeteren

Uit één experiment bleek dat kauwgom kauwende mensen een sneller reactievermogen hadden. Een MRI-scan liet zien dat tijdens het kauwgom kauwen 8 hersengebieden actief zijn.

8. Kauwen helpt tegen stress

Kauwen zou kunnen helpen tegen kortetermijnstress. Dat verklaart misschien waarom mensen in stresssituaties op pennen of nagels bijten.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest