category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon.

Anita: ‘Wat je eet kan veel invloed hebben op je darmen. Spoor de zogenaamde ‘daders’ in je eetpatroon op en vervang ze door goede, gezonde alternatieven. Je darmen zullen je eeuwig dankbaar zijn en het kan een enorm verschil maken in hoe je je voelt.

Voeding om te vermijden
Voedingsmiddelen die je beter kunt schrappen van het menu zijn alle etenswaren die je ziek maken, overgewicht veroorzaken of energie uit je zuigen. Klinkt misschien een beetje raar, maar misschien eet je er onbewust meer dan dat je denkt. Wees gewaarschuwd: bij veel bewerkte voedingsmiddelen staan niet alle ingrediënten op de verpakking.

Goed idee om te minderen met suikter
De allergrootste boosdoener is toch wel suiker. En dan niet alleen geraffineerde suikers, maar ook kunstmatige zoetstoffen of zogenaamde ‘gezonde’ alternatieven zoals kokossuiker. Elke vorm van te veel suiker is slecht voor de gezondheid van je darmen. Uit onderzoek is gebleken dat te veel suiker zorgt voor een disbalans van je darmgezondheid. Ook schimmels groeien goed op suiker, waardoor slechte bacteriën de kans krijgen om te groeien. Wie denkt suiker al zoveel mogelijk te mijden, doet er goed aan om ook de gezoete en alcoholische versnaperingen niet te vergeten. Een glas cola of een biertje bevat namelijk een fikse hoeveelheid suiker zonder dat je het door hebt.

Zoveel mogelijk kiezen voor natuurlijk, onbewerkt voedsel is de belangrijkste stap in de juiste richting.

1.  Menu voor een gezonde darmflora
Wat kun je het beste eten als je je darmen weer optimaal gezond wilt krijgen? Denk aan gezonde vetten (zoals avocado), vezelrijke, laag-glycemische koolhydraten zoals bladgroenten, langzame koolhydraten, zoals zoete aardappelen en pompoen, hypoallergene eiwitten zoals rijst en chiazaad en magere eiwitten, waaronder scharrelkip, in het wild gevangen vis en grasgevoerd vlees.

2. Prebiotica
Ze worden soms nog eens vergeten, maar prebiotica zijn ook een belangrijk onderdeel van een gezonde darmflora. Prebiotica stimuleren namelijk de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm, die ziekteverwekkende bacteriën weer op afstand houden. Onder prebiotica vallen onder meer kikkererwten en rauwe knoflook, ui en bosuitjes.

3. Probiotica
Gefermenteerde voedingsmiddelen bevatten levende organismen (probiotica) die de darmflora verrijken en gezond houden. Griekse yoghurt, zuurkool, kombucha, tempeh en kefir zijn gefermenteerd en daarom goed om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen als je darmproblemen hebt.’

Dieet bij Prikkelbare Darm Syndroom
Bij het Prikkelbare Darm Syndroom zou het FODMAP-beperkte dieet veel patiënten verlichting kunnen bieden. Meer informatie vind je op de website.

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest