×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Jezelf wegen: hier kun je op letten

Jezelf wegen: hier moet je op letten
03.06.2018 - Redactie

Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes.


1. Staat de weegschaal op een egale ondergrond?
Om jezelf nauwkeurig te wegen, moet de weegschaal op een harde en egale ondergrond staan. Een tegelvloer is geschikt, zachte vloerbedekking en een ruwe natuurstenen vloer zijn minder geschikt.

2. Gebruik je altijd dezelfde weegschaal?
Door altijd dezelfde weegschaal te gebruiken, krijg je een beter beeld van je gewicht. Een andere weegschaal kan net iets anders ingesteld staan, waardoor je plotseling meer of minder weegt. Voor het meest realistische beeld weeg je jezelf steeds op dezelfde weegschaal.

3. Weeg je jezelf altijd op hetzelfde moment?
Het is niet nodig om jezelf iedere dag te wegen. Eén keer per week is voldoende. Kies daarvoor een vaste dag en een vast tijdstip uit. Zo kun je je gewicht over een bepaalde periode het best met elkaar vergelijken. Een goed moment om jezelf te wegen, is 's ochtends wanneer je naar het toilet bent geweest. Weeg jezelf het liefst als je naakt bent.

4. Sta je stil op de weegschaal?
Zet je voeten naast elkaar en sta stil. Buig je knieën niet om het gewicht af te lezen, maar doe alleen je hoofd naar beneden.

5. Ben je van je apropos als je gewicht schommelt?
Dat is nergens voor nodig. Bij de meeste mensen schommelt het gewicht met 1 tot 2 kilo. Dat is niets om je zorgen over te maken. Je gewicht schommelt om verschillende redenen: doordat je meer vocht vasthoudt, doordat je naar het toilet moet, door hormonen… Daarnaast zegt je gewicht niet alles. De verdeling tussen spieren en vet bepaalt veel en daar zegt je weegschaal niets over.

Lees ook: Waarom we geen weegschaal nodig hebben

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Jij hebt vandaag de neiging te overdrijven. Vooral als het gaat om plezierige…

» Naar de daghoroscopen