category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

3x minderen met je smartphone

Handig hoor, die smartphones en al die andere slimme technologie. Maar slaan we niet een beetje door. Steeds meer mensen willen minderen met hun schermtijd. Hier drie tips om hoe je dat doet met je smartphone.

 

Wist je dat de gemiddelde Nederlander elke maand 61 uur met zijn smartphone bezig is. In 2016 lag dat gemiddelde nog op 40 uur per maand. Dat kan dus wel wat minder.

Lees ook: 'Hoe slecht is schermgebruik voor de ogen van kinderen?'

Tips

Met deze tips kun je het gebruik van je telefoon drastisch verminderen.

Grey scale modus

Het schijnt goed te werken om je instellingen op zwart-wit te zetten – de zogenaamde ‘greyscale-modus’ – omdat je dan minder prikkels zou ontvangen.

Focussen

‘Batch’ je tijd: neem je voor om twee uur lang volledig te focussen op je taak en kijk in die tijd niet op je telefoon.

Challenge

Schakel een app in die bijhoudt hoe vaak je op je scherm zit. Maak er een challenge van: ik heb nu vier uur schermtijd per dag, dat wil ik naar drie uur brengen.

In het september-nummer van Santé dat nu in de winkel ligt kun je meer tips lezen over digi detoxen.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest