Dit zijn ze: de meest voorkomende oorzaken van maagzuur

Heb jij vaak last van maagzuur? De kans is groot dat het door een van deze meest voorkomende factoren wordt veroorzaakt. En nee, het zijn misschien niet de oorzaken die je verwacht had… Lees je mee?

 

Uien, pittig eten en gefrituurd eten; ze staan er allemaal bekend om dat ze maagzuur kunnen veroorzaken. Maar dit blijken lang niet altijd de veroorzakers van je maagzuurklachten te zijn. Er zijn namelijk een aantal factoren die veel meer invloed hebben op opkomend maagzuur dan die gefrituurde uienringen bij de borrel.

Nu geeft maagzuur niet alleen een vervelend gevoel, het heeft ook nog andere gevolgen wanneer je er regelmatig last van hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan moeite met slikken, tanderosie en keelproblemen. Tijd dus om de echte aanstichters eens onder de loep te nemen, zodat je opborrelend maagzuur voortaan kan voorkomen.

Lees ook: ‘6 tips tegen onrustige darmen’

1. Te vlak voor het slapengaan eten

Wanneer je binnen twee tot drie uur voor het slapengaan eet, kan dat problemen veroorzaken. Tijdens het slapen ga je immers liggen en geef je je maaginhoud de kans om via je slokdarm omhoog te borrelen. Met een volle maag moet je lichaam hard werken om zwaartekracht tegen te gaan om dit te voorkomen, waardoor je sneller last zal krijgen van maagzuur. Zorg er daarom voor dat je niet vlak voor het slapengaan nog van een late night snack geniet.

2. Het eten van te grote porties

Ook het eten van te grote porties – of zelfs te vaak eten – kan ervoor zorgen dat je last krijgt van maagzuur. Met een volle maag is de kans immers groter dat een deel van je maaginhoud zich een weg naar boven kan banen. Probeer daarom verspreid over de dag kleinere porties te eten en voorkom overeten. Je slokdarm zal je dankbaar zijn.

3. Een hoog BMI

Als je veel gewicht met je mee moet dragen, beweegt je voeding zich langzamer door je maagdarmstelsel, waardoor er meer druk op je buik komt te staan. Hierdoor zal je oesofageale sluitspier, die je maaginhoud uit je slokdarm houdt, wat ontspannen. Zo krijg je dus sneller last van maagzuur. Kleine aanpassingen in je leefstijl, zoals voldoende beweging en bewust eten kunnen hier al een verschil in maken.

4. Te veel alcohol drinken

Hm, misschien is die borrel toch een minder goed idee… Het drinken van alcohol kan er namelijk voor zorgen dat je onderste oesofageale sluitspier zich ontspant. Maar deze spier moet er juist voor zorgen dat je maaginhoud zich niet omhoog door je slokdarm kan bewegen. Door alcohol te drinken – zeker in combinatie met een snack vlak voordat je naar bed gaat – vergroot je de kans op opkomend maagzuur.

5. De verkeerde voedingsmiddelen eten

We hadden het eerder al over uien, pittig eten en gefrituurd eten die maagzuur kunnen veroorzaken. Ook frisdrank is een bekende trigger uit dit rijtje. Maar dat deze voedingsmiddelen hier bekend om staan, wil niet zeggen dat het een gegeven is dat ze voor maagzuur zorgen. Sterker nog, iedereen reageert op andere producten. Dat hoeven niet per se producten te zijn met een hoge zuurgraad: je maag maakt per dag ongeveer twee liter maagzuur aan op een dag om je voedsel af te breken, dus voeding met een hoge zuurgraad zal hier niet het verschil in maken.

Wanneer je slecht reageert op eten of drinken – welke producten dan ook – kan je deze beter vermijden. Het is daarnaast verstandig om veel vezels, groenten, peulvruchten, olijfolie en andere producten uit Mediterrane eetpatronen te eten, want deze kunnen helpen bij het tegengaan van maagzuur. Ook helpt het uiteraard als je frisdrank vervangt door water. Zeg maar dag tegen maagzuur!

 

Bron: Womenshealthmag.com/uk

Gerelateerde artikelen