Magnesium

Dít doet magensium voor je lichaam

Magnesium regelt werkelijk van alles in je lijf. Krijg je er niet genoeg van binnen, dan kun je zowel lichamelijk als geestelijk uit balans raken. Check hoe je je magnesiumvoorraad op peil houdt

Wat doet magnesium eigenlijk?

Magnesium is betrokken bij meer dan driehonderd biochemische reacties in het lichaam. Het is dus een essentieel mineraal. Zo zorgt magnesium onder andere voor de vorming van botten en spieren, zorgt dat die laatste goed werken en helpt bij de overdracht van zenuwprikkels. Daarbij is het mineraal medeverantwoordelijk voor een gezond hartritme, een sterk immuunsysteem, een goede stofwisseling en voor de aanmaak van hormonen.

Lees ook:Deze ingrediënten zijn rijk aan magnesium

Wat zijn magnesiumbronnen?

Volkorengraanproducten bevatten veel magnesium, evenals donkergroene bladgroente (spinazie, snijbiet), noten en zaden, verse makreel en lima-bonen. De meeste mensen eten deze producten te weinig, waardoor een tekort op de loer ligt. Het Voedingscentrum raadt dagelijks 300 mg magnesium aan voor volwassen vrouwen, voor volwassen mannen ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op 350 mg. Zwangere vrouwen, sporters en mensen die veel stress ervaren of zwaar lichamelijk werk doen, hebben nog meer nodig.

Wat gebeurt er als je een magnesiumtekort hebt?

Als je magnesiumspiegel te laag is, kan het op veel plaatsen in je lichaam misgaan, met een waslijst aan vage klachten als gevolg. Stress, hoofdpijn, een slap gevoel, spierkrampen, concentratie- en slaap-stoornissen, spijsverteringsproblemen, en in extreme gevallen hartritmestoornissen. Het vervelende is: het is lastig vast te stellen of je klachten daadwerkelijk komen door een tekort. 99 procent van het magnesium in je lichaam bevindt zich namelijk in je botten, spieren en zacht weefsel. Slechts 1 procent van de voorraad wordt gevonden in plasma en rode bloedcellen. Een bloedtest geeft dus geen betrouwbaar beeld. Vermoed je een tekort? Bespreek dat dan met je huisarts.

Magnesium werkt samen met een ander mineraal: calcium. Hoe zit dat?

Magnesium en calcium hebben beide invloed op de spierspanning in je lichaam. Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, zorgt magnesium voor het tegenovergestelde: ontspanning van je spieren. Krijg je te weinig magnesium binnen, dan ontspannen je spieren niet meer voldoende. Hierdoor kun je stijve spieren, spierkrampen en last van trillingen krijgen, wat ook weer kan zorgen voor mentale stress, vermoeidheid en depressies.

Waarom wordt magnesium ook wel het antistress-mineraal genoemd?

Een magnesiumtekort maakt je gevoeliger voor stress. Magnesium is namelijk mede­verantwoordelijk voor de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon dat ervoor zorgt dat je je lekker voelt. Serotonine heeft invloed op je spierspanning, eetlust, slaap, concentratie, geheugen en vooral ook: je stemming. Een tekort aan serotonine kan leiden tot depressies, concentratieverlies en minder zelfvertrouwen. Krijg je te weinig magnesium binnen, dan maakt je lichaam op den duur dus ook minder serotonine aan. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei: een tekort aan magnesium veroorzaakt en verergert stress. Maar als
je veel stress hebt, verbruik je ook weer meer magnesium.

Is het verstandig om een supplement te slikken?

Hoeveel magnesium ook voor je doet, ga niet zomaar zelf experimenteren met magnesiumsupplementen. De juiste dosering en het evenwicht van vitamines en mineralen is namelijk heel belangrijk. Bovendien veroorzaakt een magnesium-overschot ook klachten. Heb je medische problemen? Dan doe je er verstandig aan aan te kloppen bij een (orthomoleculair) arts. In gewone multivitaminepreparaten die je bij de drogist koopt, zit normaal gesproken 100 mg magnesium. Let op dat het niet gaat om magnesiumoxide of -sulfaat, deze vormen worden minder goed door het lichaam opgenomen. Gebruik liever magnesiumgluconaat, -pidolaat, -citraat of -taurinaat. Of kies gewoon vaker voorvolkorenproducten, groene groenten of een salade met avocado en garnalen, want het Voedingscentrum meent dat de kans op
een tekort bij een gezond, gevarieerd menu klein is.

Waarom hebben sporters baat bij meer magnesium?

Magnesium speelt ook een rol bij onze energiehuishouding en die moet natuurlijk op orde zijn voordat je aan een work-out begint. Voldoende magnesium vermindert bovendien de kans op kramp en houdt spieren en gewrichten ook na inspanning soepel. Door te zweten, verlies je ook weer magnesium. Het is dan ook wetenschappelijk vastgesteld dat de magnesiumbehoefte bij sporters hoger ligt.

Bron: Santé Archief, tekst: Priscilla Borgers

Gerelateerde artikelen