foods-oorzaak-constipatie

5 foods die constipatie kunnen veroorzaken

Heb je last van verstopte darmen? Dat zou zomaar kunnen komen door wat je eet. Deze 5 foods veroorzaken namelijk constipatie.

 

Ai, we weten allemaal hoe naar en pijnlijk het is als je lastig naar het toilet kunt. Maar hoe kan het toch dat je constant darmklachten blijft houden? Er zijn verschillende soorten eten die hieraan kunnen bijdragen. Daarom hebben wij je hieronder voor je uitgewerkt, zodat jij precies weet welke foods jij beter kan vermijden als je stoelgangproblemen hebt.

 

Lees ook: ‘Buikpijn na het eten: dit zijn de meest voorkomende oorzaken’

1. Zuivel

Dat kaasplankje ziet er misschien heerlijk uit, maar als je last van je darmen hebt, kan je die misschien beter laten staan. Caseïne, een eiwit die je in zuivelproducten kan vinden, kan niet door iedereen even goed verteerd worden. Daardoor ontstaan er darmproblemen zoals constipatie wanneer je hebt genoten van bijvoorbeeld een bakje ijs of selectie van heerlijke kazen. Heb je last van een lactose-intolerantie? Dan kan het eten van zuivel juist het tegenovergestelde effect hebben en zal je veel tijd op het toilet doorbrengen.

2. Magnetron maaltijden, bevroren maaltijden en voorverpakt voedsel

Het is natuurlijk heel makkelijk om snel iets op te warmen als je een lange dag hebt gehad of ineens eters over de vloer krijgt, maar misschien moet je je toch even bedenken voordat je de magnetron aanzet. Magnetronmaaltijden, bevroren maaltijden en voorverpakt voedsel bevatten over het algemeen namelijk veel vet, zout en suiker, maar weinig eiwitten. Een teveel aan zout zorgt ervoor dat je cellen vocht vasthouden, waardoor je darmen niet genoeg vocht bevatten om je stoelgang naar de uitgang te kunnen duwen. Bekijk daarom goed de etiketten op de producten die je wil kopen voordat je ze in je boodschappenmandje legt.

3. Gefrituurd eten

Soms ontkom je er niet aan om door de drive-in te rijden (of je kan de verleiding gewoon niet weerstaan, we snappen het). Maar veel gefrituurd voedsel, zoals frietjes of kroketten, zijn niet zo aardig voor je maagdarmstelsel. Deze foods bevatten namelijk weinig vezels en veel vet en zout. Hierdoor kan je lichaam ze lastiger verwerken en daarom zijn ze moeilijker te verteren. Ook kan dit soort voedsel je stoelgang een stuk harder maken, waardoor het pijnlijker wordt om naar het toilet te gaan. Misschien toch verstandig om gefrituurde snacks voorlopig te vermijden…

4. Geraffineerde granen

Geraffineerde granen, zoals witbrood, crackers, pasta en witte rijst, kan je misschien beter vermijden als je niet op darmklachten zit te wachten. Deze producten kunnen de boel namelijk flink verstoppen, want ze bevatten weinig vezels en veel gluten, waar veel mensen gevoelig voor zijn. Sterker nog: constipatie is een van de meest voorkomende bijwerkingen van overgevoeligheid voor gluten. Kies daarom voor volkoren producten wanneer je rijst- of pastagerechten maakt en sla het witbrood een keertje over tijdens de lunch.

5. Verzadigde vetten

Alhoewel het gezond is om bepaalde vetten in je eetpatroon te hebben, lijkt het erop dat we vaak te veel ‘slechte’ vetten eten. Een eetpatroon waar veel verzadigde vetten in zitten kan sneller constipatie veroorzaken en dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt. Probeer daarom producten als vet rundvlees of varkensvlees en tropische oliën (zoals kokosolie en palmolie) niet te veel te gebruiken. Dat zullen je darmen je in dank afnemen!

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen