category colour brushGezond

10 ingrediënten die niet in je smoothie mogen ontbreken

Smoothies zijn enorm healthy. Met de goede ingrediënten zitten ze vol vitamines, vezels en mineralen die je energie geven en de honger stillen. Maar welke ingrediënten zijn nou waar goed voor?

Pindakaas

Een eetlepel pindakaas geeft je een lange tijd een vol gevoel en maakt je smoothie lekker smeuïg. Door de onverzadigde vetten in pindakaas zitten verlaagt daarbij ook je cholesterol!

Spinazie of boerenkool

Deze bladeren zitten vol met magnesium, ijzer en eiwitten. Een handje vol houdt je haar, huid en botten gezond en is goed voor je bloeddruk.

Rauwe cacao

Cacaopoeder is niet alleen lekker, maar beschermt ook je zenuwen en verkleint de kans op hartziekte.

Avocado

Een avocado bevat veel gezonde vetten, vitamine C, vezels en vitamine E. Net zoals bij pindakaas zorgt ook de avocado voor een langer verzadigd gevoel.

Lees ook: '4 manieren om een halve avocado te bewaren'

Citroen

Citroen in je smoothie versterkt je immuunsysteem, maakt je lichaam vrij van afvalstoffen en repareert de huid.

Chiazaden

Chiazaden maken je smoothie dik en voegen een bom van eiwitten toe. Ook zorgt het voor een betere doorloop van de stoelgang.

Amandelmelk

Ongezoete amandelmelk is een van de gezondste versies van melk. Het bevat vezels, zink, ijzer en calcium die gezond zijn voor je botten en spieren.

Pompoen

Een pompoen zal een zoete wending geven aan je smoothie. Een pompoen bevat weinig calorieën en is goed voor de spijsvertering. De oranje pompoen zit vol met bètacaroteen wat je lichaam omzet naar vitamine A. Kook de pompoen voordat je het in de blender doet, zo is hij beter te blenden!

Kokos

Kokosmelk, kokosolie of kokoswater door je smoothie zorgen voor een goede opname van de voedingstoffen van groente en fruit.

Bevroren bessen

Van fruit wordt je smoothie niet alleen lekker zoet, maar in bessen zitten ook antioxidanten die schadelijke stoffen afbreken. Daarbij zorgt bevroren fruit ook voor een lekkere koele smoothie!

 

Bron: Santé januari 2015 Tekst: Loes van de Mosselaar

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest