Alcoholvrij Bier

Waar kun je op letten bij het kiezen van alcoholvrij bier?

Alcoholvrij bier wordt steeds populairder. Zo kun je toch genieten van de smaak van bier, zonder dat je lichaam veel te verduren heeft. Maar het ene alcoholvrije bier is het andere niet. Waar kun je het beste op letten?

1. Let op suikers

Radler is bier met toegevoegde frisdrank. De alcoholvrije variant bevat 30 calorieën per 100 ml: vrij veel in vergelijking met een normaal alcoholvrij biertje.  Bovendien zijn suikerhoudende dranken slecht voor je gebit en vergroten ze de kans op diabetes en overgewicht. Beter laten staan dus of houd het bij eentje.

Lees ook:De voordelen van minder alcohol drinken

2. Check het alcoholgehalte

Een aantal alcoholvrije biertjes bevat toch een beetje alcohol, zo’n 0,1 procent. In sommige landen kan dit zelfs tot 0,5 procent zijn. Niet superschadelijk, maar wel belangrijk om te weten. Als er 0,0 procent op het flesje of blikje staat, weet je zeker dat er geen alcohol in zit.

3. Vergelijk de calorieën

Ook tussen de verschillende soorten alcoholvrij bier zijn nog best behoorlijke verschillen in voedingswaarde. Zo bevat bijvoorbeeld een Budweiser zonder alcohol 15,5 calorieën per 100 ml, terwijl Sportzot van Brouwerij De Halve Maan
41 calorieën per 100 ml telt.

Gezonder dan ‘gewoon’ bier

Is alcoholvrij bier gezonder dan bier met alcohol? Ja. In alcohol zitten veel calorieën: zo’n 7 per gram. Een blikje bier van 33 cl is goed voor zo’n 139 calorieën, terwijl een blikje alcoholvrij bier zo’n 70 calorieën bevat – dat scheelt dus flink. Alcoholvrij bier zou bovendien gezond zijn omdat er veel vitaminen en mine­ralen in zitten (zoals calcium, fosfor, magnesium en vitamine B). Ook bevat alcoholvrij bier polyfenolen, die ontstekingen tegengaan. Die stoffen zijn gezond, maar je kunt ze beter niet uitsluitend uit alcoholvrij bier halen, stelt het Voedingscentrum. Ze zitten namelijk al in dagelijkse etenswaren als fruit en groente, en je hebt ze niet extra nodig. Wil je een écht gezond drankje, dan zijn water, thee en koffie toch de beste keuzes.

Alcoholvrij biertje of frisdrank?

Wat betreft suikers zit je met een alcoholvrij biertje beter dan met een glas frisdrank. In zowel sinas als cola zitten zo’n 11 gram suikers, terwijl alcoholvrij bier circa 6 gram suikers bevat. Bovendien: de suikers in bier zijn afkomstig van natuurlijke ingrediënten als gerst en hop. Bij frisdrank worden ze toegevoegd, minder gezond dus. Toch zit er een addertje onder het gras: sommige alcoholvrije bieren zijn níet gezonder dan frisdrank. Radler bijvoorbeeld, bevat veel meer suiker dan gewoon alcoholvrij bier, doordat er vruchtensap aan is toegevoegd.

Lekker na het sporten

Neem na het sporten liever een alcoholvrij biertje dan een ‘gewone’: zo drink je de net verbrande calorieën er tenminste niet meteen weer aan. En er is nog een voordeel: alcoholvrij bier bevat kalium, natuurlijke koolhydraten en vitamine B, stoffen die helpen om na een zware training je energievoorraad weer aan te vullen. Bovendien is alcoholvrij bier isotoon, waardoor water, koolhydraten, mineralen en vitaminen snel door je lichaam worden opgenomen. Kortom: je dorst wordt gelest en het herstel begint meteen.

Bron: Santé augustus 2020, tekst: Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen