toetje-zonder-suiker-ingredienten

Een toetje maken zonder geraffineerde suiker? Gebruik dan deze ingrediënten!

Wil jij heel graag minder geraffineerde suiker eten, maar ben jij een grote toetjes fan? Dan ga je dit bericht heel leuk vinden! Wij hebben namelijk wat ingrediënten voor je verzameld die een natuurlijk zoete smaak hebben en er daardoor voor kunnen zorgen dat jij jouw zoete toetje kan blijven eten, maar dan zonder de geraffineerde suikers die je probeert te vermijden! Klinkt goed, toch?

Geraffineerde vs. natuurlijke suiker

Voordat we ingaan op de ingrediënten die je kan gebruiken, leggen we je even kort uit wat het verschil is tussen geraffineerde suiker en natuurlijke suiker. Zoals je misschien al kon afleiden aan de namen wordt geraffineerde suiker toegevoegd aan een product, terwijl natuurlijke suiker van nature aanwezig is in een product. Geraffineerde suiker vind je dus in bewerkte producten, zoals koekjes en fast food, waardoor deze vorm van suiker vaak meer impact heeft op je gezondheid dan natuurlijke suikers, die je veelal in groenten en fruit vindt. Wel is het goed om te weten dat geraffineerde suiker en natuurlijke suiker op dezelfde manier door je lichaam worden verwerkt en het dus verstandig is om ook niet te veel natuurlijke suiker binnen te krijgen, zeker als je probeert af te vallen. That being said laten we je nu de ingrediënten zien waarmee jij de geraffineerde suiker in je toetjes kan vervangen!

Lees ook: ‘Minder met suiker: 7 vragen én antwoorden

1. Kokossnippers

Kokossnippers hebben een natuurlijk zoete smaak, waardoor je geen suiker hoeft te gebruiken. Wanneer je wat grotere stukken gebruikt heb je er meer baat bij, want dan is de smaak iets sterker. Je kan ze ook roosteren om ze een wat notigere smaak te geven – lekker als je ze combineert met noten voor in je yoghurt, bijvoorbeeld. Ook zijn ze heerlijk in bijvoorbeeld muffins en andere baksels. Genieten!

2. Gemalen kaneel

Een van onze favorieten om een natuurlijk zoete smaak te creëren: kaneel! Kaneel geeft iedere food een meer toetjes-achtig karakter. Heb je trek in een zoete snack? Snij dan een banaal in plakjes, strooi er wat kaneel overheen en vries ze dan even in. De bevroren banaan krijgt een romige consistentie en is daardoor een perfecte vervanger voor ijs als je probeert minder suiker te eten.

3. Gemalen kardemom

Kardemom is een enorm onderschat ingrediënt. Het kan namelijk de smaak van baksels, zoals muffins of granenrepen, enorm verrijken. Ook is het heel lekker in combinatie met notenboter of over peer of appel heen gesprenkeld. Een heerlijk recept voor een gezond toetje? Verwarm je schijfjes appel of peer in een ovenschaal met wat kokosolie en doe er vervolgens wat notenboter met een vleugje kardemom overheen… Het lijkt wel kerst!

4. Vanille-extract

Doet vanille jou ook altijd denken aan heerlijke toetjes als ijs en taart? Met slechts een paar druppeltjes vanille-extract kan je je smaakpapillen al overtuigen dat je een toetje aan het eten bent, zelfs als dat niet zo is. Doe het bijvoorbeeld eens door je smoothie, koffie of yoghurt heen om een zoete smaak te krijgen zonder suiker te hoeven gebruiken. Ook in baksels en zelfs in brood kan je het gebruiken. Kortom: vanille-extract is een echte must-have in de keuken!

5. Bevroren aardbeien

Niet alleen bevroren banaan kan jouw zoete cravings stillen, ook bevroren aardbeien kunnen je de feels van een heerlijk toetje geven. Als je minder suiker wil eten, zijn deze ideaal als een toetje op zichzelf. Ook gecombineerd met noten en ongezoete kokossnippers zijn ze heerlijk als snack, zeker aangezien deze combinatie van eiwitten en vezels er ook voor zorgt dat je minder snel naar zoetigheid gaat craven. Je kan de bevroren aardbeien natuurlijk ook vermalen en het poeder over baksels of zelfgemaakte energierepen sprenkelen – genieten…

6. Cacao nibs

Wat nu als je minder suiker wil eten, maar gek bent op chocolade. Probeer dan eens rauwe cacao nibs te gebruiken! Ze zijn op zichzelf al heerlijk, maar je kan ze ook prima in toetjes verwerken. Wat dacht je bijvoorbeeld van koekjes met deze cacao nibs? Of een heerlijk bananenbrood? Er gaat immers niets boven een verstopte dosis cacao…

7. Dadels

Als je te veel suiker eet, kan je je focus verliezen en je vermoeid gaan voelen. Daarom kan je het beste kiezen voor foods waarvan je de energie die je eruit opneemt langzaam verbrandt, zoals dadels. Vul een dadel bijvoorbeeld met een beetje crunchy notenboter en wat cacao nibs en je hebt bijna het idee dat je een Snickers-reep aan het eten bent. Maar dan natuurlijk zonder de suiker!

8. Havermout

Havermout is een graansoort die vol vezels zit en ook nog eens ideaal is om mee te bakken. Als je havervlokken vermaalt, kan je er ook meel van maken, waar je heerlijke muffins en pannenkoeken mee kan bakken. Voordeel: je hebt er geen suiker voor nodig! Ook kan je met havervlokken energie bites en granola maken, waar je bijvoorbeeld fruit en noten doorheen kan verwerken, of gebruik het meel voor brownies en andere heerlijke baksels. Genoeg keuze!

9. Pindakaas

We hadden het al even over notenboter, maar ook pindakaas is een fijn ingrediënt om zoetigheid en een notige smaak te creëren die je hoe dan ook aan toetjes doet denken. Roer maar eens wat pindakaas door yoghurt of havermout en het smaakt niet alleen beter, maar je zit er ook nog eens langer vol van. Pindakaas bevat namelijk veel gezonde vetten, waardoor je minder snel weer last krijgt van cravings. Ook kan je no-bake koekjes met pindakaas maken als echt toetje, waar je opnieuw geen suiker voor nodig hebt. Wij weten het wel!

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen