veelgemaakte-fouten-plantaardig-eten-beginnen

7 veelgemaakte fouten als je begint met plantaardig eten

Wil jij gaan beginnen met plantaardig eten? Of heb je al eens geprobeerd de switch te maken, maar is het toen niet (helemaal) gelukt? No worries: in dit artikel bespreken we 7 veelgemaakte fouten die mensen maken als ze beginnen met plantaardig eten én natuurlijk hoe je ze kunt voorkomen. Succes!

1. Te snel omschakelen

Vaak kan een bepaalde trigger – een docu over de bio-industrie of een artikel over klimaatverandering – je aansporen om ineens plantaardig te gaan eten. Alhoewel we weten dat een plantaardig eetpatroon gezond en duurzaam kan zijn, is het misschien niet heel slim om je eetpatroon ineens om te gooien. Als je normaal gesproken weinig vezels eet, nemen je darmen het je ook niet in dank af als je ineens enorm veel vezels gaat eten. Begin daarom met plantaardig eten op een tempo dat bij je past en goed voelt. Je hoeft niet alles in een keer om te gooien, echt niet.

Lees ook:Deze beroemdheden zweren bij een vegan-dieet

2. Je (te) druk maken over eiwitten

“Waar haal ik mijn eiwitten vandaan?” is waarschijnlijk een van de meest gestelde vragen van mensen die met plantaardig eten beginnen. Wat veel mensen verrassend vinden is dat vegetariërs en vegans vrijwel altijd hun minimale aanbevolen hoeveelheid eiwitten halen. Sterker nog, ze krijgen veel meer binnen dan ze nodig hebben. Je eiwitten uit planten halen is zelfs beter voor je gezondheid dan dierlijke eiwitten. Veel vlees- en visvervangers bevatten ongeveer hetzelfde aantal eiwitten als de producten die ze vervangen. Andere eiwitrijke plantaardige foods zijn linzen, bonen, tofu, tempeh, zaden en noten.  

3. Niet stilstaan bij (mogelijke) voedingstekorten

Onze voedingsvoorschriften zijn gebaseerd op eetpatronen waar veel dierlijke producten in voorkomen. Alhoewel een plantaardig dieet gezond en veilig kan zijn, is het wel belangrijk dat je mogelijke tekorten van bepaalde voedingsstoffen in acht houdt. Denk bijvoorbeeld aan vitamine B12, vitamine D en ijzer, evenals iodine en omega 3-vetzuren. Met iets meer aandacht en planning kan je met een plantaardig dieet alle voedingsstoffen binnenkrijgen die je nodig hebt door een combinatie van plantaardige foods, verrijkte producten en eventueel supplementen.

4. Zeevruchten en eieren vervangen door pasta en brood

Wanneer je dierlijke producten gaat vervangen door koolhydraatrijke producten, zoals pasta en brood, zijn de voedingsstoffen die je dagelijks binnenkrijgt niet langer in balans. Alhoewel pasta en brood prima deel uit kunnen maken van een gezond eetpatroon, kan je dierlijke producten als vlees, kippenvlees en vis beter vervangen door foods waar eiwitten, ijzer en zink in zitten. Denk hierbij aan peulvruchten en producten die daarvan zijn gemaakt (zoals tofu en vleesvervangers), maar ook fruit, groenten, meergranen producten, noten en zaden.

5. Verrijkte producten vermijden

Als we plantaardig gaan eten zijn we soms geneigd om producten te vermijden waar voedingsstoffen aan toe zijn gevoegd, zoals verrijkte plantaardige melk. Maar het kan veel makkelijker zijn om de aanbevolen hoeveelheid van bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine B12, vitamine D en calcium, te halen als we die producten wél gebruiken. Het is niet erg om deze wel te gebruiken om het gat te dichten wat kan ontstaan wanneer we van eetpatroon wisselen, daar help je jezelf alleen maar mee!

6. Niet op zoek gaan naar support

Als je een shift in je eetpatroon maakt die ook nog eens anders is dan het eetpatroon van je naaste omgeving, kan het je het gevoel geven dat je er alleen voor staat. Probeer daarom de verbinding aan te gaan met mensen die hetzelfde over voeding denken als jij en haal daar de steun uit die je nodig hebt. Zo wordt jouw shift een stuk gemakkelijker, trust us!

7. Je meer focussen op perfectie dan op progressie

Perfectie is zwaar overrated. Iedere kleine stap die je zet om duurzamer, vriendelijker en gezonder te eten is een stap die je mag vieren. Wees geduldig en lief voor jezelf en je familie. We moeten allemaal op een tempo bewegen dat goed voor ons voelt en bij ons past. Wees dus niet zo streng voor jezelf en doe het met stapjes, dan haal je er ook veel meer plezier uit!Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen