tips-mediteren-douche-tijd

Geen tijd om te mediteren? Doe het onder de douche!

Ben je gestrest van het constant tijd doorbrengen met je gezin of door het maken van lange werkdagen en lijk je maar geen tijd te kunnen vinden om te ontspannen? Wij hebben de oplossing! Heb je weleens geprobeerd te mediteren onder de douche? Een douche en een meditatiesessie werken beide heel ontspannend en je kan deze twee activiteiten daarom prima met elkaar combineren. Sterker nog: dit zijn vier redenen waarom je echt eens moet mediteren onder de douche als je er de rest van de dag geen tijd voor hebt!

Lees ook: ‘9 redenen waarom je echt koud zou moeten douchen

1. Je bent echt even alleen

De douche is de optimale plek om te beginnen met mediteren, want je bent hier namelijk echt even alleen en hebt geen last van afleiding. Wanneer je kinderen bijvoorbeeld de hele dag om je heen hangen of je een super drukke werkdag hebt gehad, is onder de douche hét moment om te ontspannen en je hoofd leeg te maken.

2. Je kan intunen op al je zintuigen

In de douche heb je 360 graden toegang tot al je zintuigen. En laat een groot deel van mindfulness nu het bewustzijn van al je zintuigen (ja, ook je smaak, je krijgt onder de douche immers snel water in je mond) zijn. Het ineens gebruiken van al je vijf zintuigen helpt je om stil te staan in het huidige moment en even echt tot rust te komen.

3. Als je tijd hebt om te douchen, heb je tijd om te mediteren

Vaak zeggen we dat we niet genoeg tijd hebben om te mediteren. Maar hopelijk past een douchemeditatie wel in je planning, ongeacht hoeveel tijd je over hebt. Of je nu drie of vijftien minuten aan het douchen bent, probeer deze tijd te gebruiken om je aandacht te richten op het huidige moment en jezelf te overspoelen met zelfliefde en nieuwsgierigheid. Heb je iets nodig om je te helpen focussen? Denk dan na over wat je motiveert om te gaan mediteren. Dat kan zijn om stress te verminderen of om meer duidelijkheid en rust te verkrijgen. Daar kan je wel een paar minuutjes onder de douche ruimte voor maken, toch?

4. Er is geen ‘juiste’ manier

Je hoeft je geen zorgen te maken of je het wel ‘goed’ doet, want douchemeditatie ziet er voor iedereen anders uit. Het belangrijkste is dat je een routine creëert die voor jezelf prettig aanvoelt. Voor sommigen houdt dat in dat ze hun ogen dichtdoen (wees wel voorzichtig!), voor anderen houdt dat in dat ze naar begeleide meditaties luisteren. Voel gewoon aan waar jij je goed bij voelt. Tip: focus je iedere keer dat je gaat douchen op een van je vijf zintuigen, van de subtiele geur van je shampoo tot het geluid van het druppelende water. Wedden dat je ontspant? Wees er ook niet op gebrand om alles ‘perfect’ te doen: wanneer een van je kinderen je iets vraagt of je partner de badkamer binnenkomt, zie dat dan niet als verstoorde mindfulness. Zie het als een oefening om daarna weer zen te worden!

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen