manieren-omgaan-negatieve-gedachten

4 manieren om om te gaan met negatieve gedachten

Negatieve gedachten hebben we allemaal wel. Maar het is natuurlijk enorm zonde als je deze gedachten de overhand laat nemen. Daarom hebben we 4 manieren voor je beschreven waarmee je om kan leren gaan met jouw negatieve gedachten en ze hopelijk kan omzetten in positive vibes. Lees je mee?

1. Plan tijd in om te piekeren

In een ideale wereld zou je totaal geen piekergedachten hebben. Maar in werkelijkheid kost het geduld om je gedachten af te remmen. Gelukkig kun je het wel leren! Je hebt er wel voorbereiding, bewustzijn en een externe reminder voor nodig, het gebeurt helaas niet zomaar. Om ermee te beginnen kan je tijd inplannen waarin je mag piekeren. Het geeft je de ruimte om je zorgen te onderzoeken, maar beperkt tegelijk ook hoe lang je ermee bezig bent. Hierdoor trek je minder snel overhaaste conclusies en reageer je rationeler dan je normaal zou doen. Plan daarom 20 minuten in om je even bezig te houden met je zorgen en ga daarna iets leuks doen, zoals koken of sporten. Natuurlijk kunnen piekergedachten ook op andere momenten opkomen. Dan kan je ze opschrijven zodat ze tijdelijk uit je hoofd zijn en kan je ze erbij pakken tijdens jouw geplande piekertijd.

Lees ook: ‘6 veelvoorkomende symptomen van angst-/paniekaanvallen en hoe je ze herkent

2. Gebruik je zintuigen

Negatieve gedachten kunnen ieder moment van de dag je hoofd in sluipen. Vaak komen deze gedachten op wanneer we aan de toekomst denken en ons bezighouden met wat er zou kunnen komen. Daarom kan het helpen om te gronden in het huidige moment en je te focussen op wat er nú gebeurt. Gebruik de 5-4-3-2-1-methode eens; richt je op 5 dingen die je kan zien, vier dingen die je kan aanraken, drie dingen die je kan horen, twee dingen die je kan ruiken en een ding wat je kan proeven. Hierdoor kunnen je hersenen zich ergens op focussen en zal je ontspannen. Ook helpt het hierbij om langzaam en diep adem te halen.

3. Maak positiviteit een prioriteit

Wist je dat de gemiddelde persoon ongeveer 12.000 tot 60.000 gedachten per dag heeft, waarvan 80% negatief is…? Als we ons gestrest voelen, ervaren we iets waar we negatieve gedachten over kunnen krijgen. Vervolgens hebben we vaak niet de energie om die negatieve gedachten van ons af te zetten. Probeer daarom positiviteit een prioriteit voor jezelf te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door jouw dankbaarheid te uiten. Door aan iets te denken waar je dankbaar voor bent, voorkom je dat een negatieve gedachte in je hoofd rond blijft spoken en een eigen leven gaat leiden. Zo veranderen we die 80% negatieve gedachten naar positieve gedachten!

4. Durf om (professionele) hulp te vragen

Het is oké om niet altijd zelf van je negatieve gedachten af te kunnen komen. Durf daarom aan de bel te trekken als je merkt dat je voornamelijk negatieve gedachten hebt. Je kan er met de mensen die dicht bij jou staan over praten of, als dat nodig is, professionele hulp inschakelen. Let ook op andere signalen die erop kunnen wijzen dat je hulp nodig hebt, zoals stemmingswisselingen, paniekaanvallen, snel geïrriteerd raken of depressiviteitsklachten.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen