×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Ontbijt als een keizer

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar
09.06.2013 - Redactie

Ken je de uitdrukking 'ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar'? Wij vroegen aan een diëtist hoe het zit en hoeveel calorieën je per maaltijd zou moeten nemen.


Diëtist Lenny Versteegden: 'Hoeveel calorieën je dagelijks zou moeten binnenkrijgen is afhankelijk van je huidige eetpatroon en je lichaamsgewicht. Wanneer je een gezond lichaamsgewicht hebt en je niet hoeft af te vallen, is je energiebehoefte hoger dan wanneer je een te hoog lichaamsgewicht hebt en je wilt afvallen.

Eerlijk verdelen
Uiteraard zijn er wel gemiddelden. De meeste Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl. Dat betekent voor dertig- tot vijftigjarigen een gemiddelde energiebehoefte van 2.000 calorieën voor vrouwen en 2.500 calorieën voor mannen. Ik adviseer je altijd tijd te maken voor een ontbijt. Je ontbijt behoort tien tot vijftien procent van de dagelijks benodigde energie en voedingsstoffen te bevatten. Bij een gemiddelde energiebehoefte van een vrouw (en dit kan voor elke vrouw dus anders zijn) komt dat neer op ongeveer 350 calorieën. Voor de rest van de dag heb je dan nog 1.650 calorieën over. Als indeling raad ik een lunch en een goede warme maaltijd aan die beide ongeveer 500 tot 600 calorieën bevatten. Er blijven dan nog ongeveer 500 calorieën over voor tussendoortjes zoals zuivel, fruit, een boterham of eventueel een (verantwoorde) snack bij de koffie.

Goed begin
De uitdrukking ‘ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’ gaat in zoverre op dat het belangrijk is dat er aandacht wordt besteed aan het ontbijt. Onderzoek wijst uit dat je het tekort aan voedingsstoffen dat je oploopt door het ontbijt over te slaan, gedurende de rest van de dag (bijna) niet meer kunt inhalen. Bovendien is de verleiding groot om later op de dag te eten wat voorhanden is, omdat je honger hebt. Dit zijn dan vaak ongezonde tussendoortjes die naar verhouding veel vet en energie bevatten, maar weinig vitaminen en mineralen. Bedenk dus: een goed begin van de dag is het halve werk!'

unsplash-logoAlexander Mils
Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen