category colour brushFit/Work-outs

Doe de backbend: zo doe je dat

Hoeveel tijd brengen we niet voorovergebogen door, achter de computer of op de fiets bijvoorbeeld? Wees lief voor je wervelkolom en doe geregeld een achteroverbuiging, ofwel een backbend.

 

Wat is een backbend?

Een backbend is een achteroverbuiging waarmee je de voorkant van je lichaam strekt. Je kunt een backbend zittend, liggend of staand doen, afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken. De achteroverbuiging is een goede houding om je borst te openen. Doordat je je ruggengraat (of een deel ervan) achteroverbuigt, ontstaat ruimte in je borst. Ook ontstaat strekking op je dijspieren.

Lees ook: 'Zwaar getafeld? Deze yoga-pose geeft verlichting'

De ultieme confrontatie

Een backbend kan flink wat weerstand oproepen. In de eerste plaats fysiek: naarmate we ouder ­worden, wordt de wervelkolom minder flexibel en zakken de wervels meer in. Zittend werk zorgt daarnaast voor stijve rug-, buik- en borstspieren. Veel mensen krijgen daarom bij de achterover­buiging last van hun onderrug. Wat ook meespeelt, is dat een achteroverbuiging een kwetsbare ­houding is. Met het openen van je borst open je namelijk ook je hart- en het keelgebied, waar ­emoties worden vastgehouden. Het is dan ook niet vreemd als je na afloop van een backbend een huilbui voelt opkomen.

Tip: bij zittende of liggende achteroverbuigingen kun je gebruikmaken van hulpmiddelen, zoals een bolster of kussentje, yogablokken of een stoel. Deze hulpmiddelen helpen je om beter te ontspannen.

Backbend voor beginners: de sprinkhaan

Ga op je buik liggen, met je voorhoofd en je wreven op de grond. Je handen liggen naast je lichaam en je handpalmen wijzen naar elkaar toe. Adem uit, en op de eerstvolgende inademing duw je je bekken in de mat en lift je tegelijkertijd je borst en benen van de grond. Ook je armen breng je van de mat, terwijl de handpalmen naar elkaar toe blijven wijzen. Spreid je vingers. Kijk recht naar voren en rol je schouders weg van je oren. Houd zes tot negen ademhalingen vast en kom weer naar de grond.

Good to know Om je rug te beschermen, is het belangrijk om een backbend niet te forceren. Bouw altijd rustig op en kom uit de houding als je ergens stekende pijn voelt. Heb je serieus rugletsel, hartproblemen of een lage bloeddruk, sla deze oefening dan liever helemaal over.

Backbend benefits

Fysiek

  • Betere doorbloeding van je hoofd en borst
  • Je schildklier wordt gestimuleerd
  • Meer kracht en soepelheid in je dijbenen
  • Strekking van je buik en flanken, waardoor je organen meer ruimte krijgen
  • Soepele wervelkolom
  • Bij een staande backbend oefen je je balans

Mentaal

  • Door je borst te openen, ervaar je een gevoel van vrijheid
  • Een backbend werkt overall kalmerend en vermindert emotionaliteit en prikkelbaarheid
  • Een achteroverbuiging kan energie geven en herstellend werken

Tekst: Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest