category colour brushFit/Work-outs

6 manieren om meer uit je groepsles te halen

Een personal trainer is lang niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kun je groepslessen ook optimaal benutten.

1. Pak niet automatisch de lichtste gewichtjes
Prima om met de lichtste gewichtjes te beginnen als je niets gewend bent, maar daag jezelf na een tijdje uit met zwaardere gewichtjes. Je kunt verschillende gewichten gebruiken voor verschillende oefeningen.

2. Werk aan je techniek
Snelheid is niet altijd beter. Minder herhalingen maken met een betere techniek kan de oefening effectiever maken en het verkleint de kans op blessures.

3. Vraag om advies
Tijdens een groepsles krijg je niet altijd evenveel persoonlijke aandacht. Weet je niet zeker of je een oefening goed doet, vraag om advies. Soms heeft de trainer voor of na de les tijd vrij, waardoor je misschien iets uitgebreider advies kunt vragen.

4. Voer alle herhalingen uit
Haak je af wanneer de instructeur de laatste squats begint af te tellen? Niet doen. Dwing jezelf de laatste herhalingen te maken, juist de herhalingen die moeilijk gaan, zijn degene die voor verandering in je lichaam zorgen. Go for it!

5. Volg een keer een andere les
Het is goed om je trainingsprogramma regelmatig om te gooien. In groepslessen zal je instructeur daar in een bepaalde mate voor zorgen, maar door af en toe een andere les te volgen, verras je je lichaam nog meer en pak je andere spiergroepen aan.

6. Kies voor kleinschaligere sportinitiatieven
Je kunt ook groepslessen volgen bij kleinere sportinitiatieven, waar maximaal plaats is voor bijvoorbeeld 8 personen. Of bezoek een groepsles op een minder populair tijdstip. Als er minder mensen aanwezig zijn, zal meer aandacht voor jou zijn.

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest