category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Trillende spieren bij een work-out. Hoe komt dat?

Nog vijf, vier, drie, twee… Terwijl jij na een intensieve training nog even afsluit met een plank voel je je armspieren trillen. Hoe langer je volhoudt, hoe meer het gaat trillen en je het lukt je absoluut niet om het tegen te houden. Hoe komt dat en kun je het voorkomen?

 

Je kijkt om je heen en het lijkt alsof je de enige bent die daar met trillende armen jezelf hoog probeert te houden. Je concentreert je om de trillingen onder controle te houden, maar er is geen beginnen aan. Sterker nog: je hebt het gevoel dat je zo kunt instorten!

Trillende spieren

Die trillende spieren worden ook wel spiertremoren genoemden ontstaan als je te veel van je spieren vraagt. De belasting van je spieren is net even te groot waardoor spiervezels ongecontroleerd worden opgerekt en samengetrokken. Hierdoor raken je zenuwuiteinden geïrriteerd en gaan je spieren ongecontroleerd trillen.

Lees ook: Hoe span je je buikspieren aan?

Voorkomen

Omdat je net als die anderen in de sportschool geen last wilt hebben van ongecontroleerde spiertrillingen, is er een aantal dingen die je kunt doen om dat te voorkomen:

  • Neem niet te veel hooi op je vork en bouw je trainingssessies langzaam op. Neem ook voldoende rust tussendoor en doe een goede warming up. Als je je spieren te vaak overbelast, wordt de kans op blessures groter.
  • Zorg dat je bidon goed gevuld is, want hydratering is super belangrijk! Drink voldoende water voor, tijdens én na je work-out. Zo kun je het vochtverlies van het zweten goed opvangen. Als je langer dan een half uur traint, is het verstandig om een sportdrankje te drinken. Hierin zit kalium en natrium en voorkomt verzuring van je spieren.
  • Een fruitdrank of een banaan doet ook wonderen. Het trillen van je spieren kan namelijk ook ontstaan door een gebrek aan glycogeen in de spieren. Dit is de energievoorraad die je lichaam uit koolhydraten haalt. Je glycogeen kun je weer op peil brengen door snelle suikers in te nemen.
  • Een ander wondermiddel is een goede stretch voordat je begint met je work-out. Door te stretchen komen je spiervezels onder spanning te staan en dat voorkomt dat ze ongecontroleerd gaan trillen.
  • Zorg dat je een goede nachtrust hebt gehad. Door slaapgebrek kun je je soms futloos voelen als je aan een work-out begint en dan kunnen er trillingen ontstaan. Dus als je een zwaar nacht achter de rug hebt: sla de sportschool een keer over en ga lekker vroeg onder de wol.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest