category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Zo verzet je je tegen de 5 meest gemaakte smoesjes om niet te sporten

‘Ik ben moe’, ‘Ik heb geen tijd’ of ‘Het is zo saai’… Nee, nee, geen smoesjes meer. Zo verzet je je tegen de 5 meest gemaakte excuses om niet te sporten.

 

Als je niet echt sport, omdat je het leuk vindt, dan kan het veel moeite kosten om je naar een sportschool te slepen. Smoesjes als ‘Ik ben te moe’ na een lange (werk)dag, liggen op de loer. Maar met deze tips komt daar eens en voor altijd een eind aan om onderstaande smoezen te gebruiken

Lees ook: '3 x motivatie om vanavond te gaan sporten'

1. ‘Ik ben te moe om te sporten’

Je bent de hele dag in touw geweest en om eerlijk te zijn moet je er niet aan denken om nog ‘even’ een work-out te doen. Maar als je dat vermoeide gevoel hebt, dan kan dat juist komen omdat je te weinig beweegt. Als je de hele dag zit en weinig van je plek af komt, krijgt je lichaam niet genoeg zuurstof. Dat maakt je juist zo moe.

Er zit dus maar een ding op: in beweging komen. Als je dit regelmatig doet, zul je merken dat dat vermoeide gevoel (ook na een lange dag) als sneeuw voor de zon verdwijnt.

2. ‘Sporten is zo saai’

Als de verveling toeslaat dan is het tijd voor verandering. Er zijn zo veel verschillende manieren om te bewegen. Je hoeft niet altijd naar de sportschool te gaan. Ga een yogales uitproberen, ga wandelen met de hond van de buren, ga wandelen of als je van wat pittiger houdt: doe een bootcamples. Er is keuze te over!

En wat bewegen ook leuk maakt, is als bewegen met je favoriete hits!

3. ‘Ik heb geen tijd om te sporten’

Uit recent onderzoek kwam naar voren dat maar liefst 42 procent van de deelnemers toegeeft dat ze geen tijd hebben om te sporten, terwijl uit een ander onderzoek naar voren komt dat men gemiddeld 89 minuten per dag vrije tijd heeft.

Het goede nieuws is, is dat sporten echt niet zoveel tijd in beslag neemt als je denkt. De truc is om het sportmoment zo in je agenda in te plannen als een doktersafspraak. En kom ook meer in beweging door bijvoorbeeld vaker de trap te nemen, je auto verder te parkeren dan je plaats van bestemming of een halte eerder uit te stappen.

4. ‘Ik ben een houten Klaas, dus hoe kan ik nu gaan sporten?’

Je hoeft heus niet super lening of een topatleet te zijn als je gaat sporten. Iedereen moet ergens beginnen. Dus stop jezelf te vergelijken met anderen. En hoe vaker je iets doet, hoe meer bedreven je erin wordt.

5. ‘Sporten voelt als een verplichting en daarom heb ik er totaal geen zin in’

Vaak wordt sporten gelinkt aan een soort van straf, omdat je even heel hard je best moet doen om bijvoorbeeld die overtollige kilo’s wil kwijtraken. Maar zo wordt het er natuurlijk niet leuker op. Je kunt je beter richten op de dingen die sporten voor je oplevert. En belangrijk is ook dat je écht iets vindt wat je leuk vindt om te doen. Dus als de sportschool je niet licht, kijk dan nog even bij puntje 2 waar je ideetjes kunt op doen om sporten leuker te maken.

Bron: RealSimple.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest