category colour brushFit/Lijstjes & Tips

8 tips om leniger te worden

Je kunt trainen om flexibeler te worden. Hoe lenig je kunt worden, hangt ook af van je spieren en de stand van je gewrichten. Met deze tips haal je het beste uit jezelf.

 

1. Warm je spieren goed op voor je gaat stretchen

Warm je spieren altijd op voordat je gaat stretchen, dat verkleint de kans dat je een blessure oploopt.

2. Houd de stretch lang genoeg vast

Rek tot je een lichte stretch voelt en houd die pose daarna ongeveer een halve minuut vast. Veer niet te veel en forceer jezelf niet.

Lees ook: 'Lotte's challenge: de split in vier weken'

3. Ontspan

Probeer je lichaam te ontspannen, zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen.

4. Gebruik je ademhaling

Houd je adem niet in tijdens het stretchen, daardoor zet je je lichaam als het ware op slot. Adem juist diep uit wanneer je verder wilt komen.

5. Begin met yoga

Als je een paar weken lang regelmatig yoga volgt, zul je het verschil waarschijnlijk al merken. Om met yoga te beginnen hoef je nog niet lenig te zijn.

6. Stretch na het hardlopen

Met hardlopen bouw je kracht op in je benen, oftewel: korte spieren. Stretch daarom na het hardlopen altijd even je spieren.

7. Weet wat je doet

Ga bewust om met je lichaam en spieren. Heb je geen idee waar je op moet letten bij het rekken? Vraag dan om hulp bij de sportschool of in je sportles. Yoga en pilates zijn geschikte lessen om aan je flexibiliteit te werken.

8. Luister naar je lichaam

Je mag iets voelen, maar het is niet de bedoeling dat je pijn hebt. Luister tijdens het stretchen goed naar je lichaam.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest