3 soorten sportdrank

3 soorten sportdrank

Als je een uur sport, is water prima als dorstlesser en om het vochttekort aan te vullen. Ga je intensief sporten of is het warm, dan kan je lichaam soms voordeel hebben bij een sportdrank

Er zijn drie soorten sportdrank:

Hypotone sportdrank
Minder dan 4 gram koolhydraten per 100 milliliter
Dit type sportdrank kan snel in je lichaam worden opgenomen en is ideaal om het vochttekort tijdens het sporten aan te vullen.

Isotone sportdrank
4 tot 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Istone sportdrank is perfect om tijdens het sporten je energie (suiker) en vocht aan te vullen. De concentratie aan deeltjes is vergelijkbaar met de concentratie en je bloed en daardoor kan de suiker snel opgenomen worden. Het voorkomt een klotsend gevoel in je buik. Je kunt eventueel je eigen sportdrank maken door 4 tot 8 gram suiker aan water toe te voegen of ga op zoek naar een siroop met deze hoeveelheid suiker per 100 milliliter.

Hypertone sportdrank
Bevat meestal meer dan 8 gram koolhydraten per 100 milliliter
Hypertone sportdrank wordt minder snel in je lichaam opgenomen, daarom kun je deze het best drinken na het sporten om suiker in je lichaam weer aan te vullen. Daarnaast vult het ook voor een deel vocht aan, maar het belangrijkste doel is de koolhydraten aanvullen.

Hoeveel moet je drinken tijdens het sporten?
Hoeveel je moet drinken tijdens het sporten, hangt af van verschillende omstandigheden: je lichaamsbouw, de temperatuur, de luchtvochtigheid. Over het algemeen wordt geadviseerd om om de 15 minuten 150 tot 200 milliliter water te drinken. Probeer tijdens je trainingen te ontdekken wat voor jou ideaal is, zodat je tijdens een wedstrijd niet meer hoeft te experimenteren.

Beeld: Shutterstock