is-zwemmen-goede-sport

Is zwemmen een goede sport?

Een zwemsessie is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je besluit om te gaan sporten. Echt zweten tijdens het zwemmen doe je immers niet en je moet op zoek naar een een zwembad, een badpak of bikini, een badmuts en een zwembril, wat extra planning vergt. Maar wat je eigenlijk wil weten, is het volgende: is zwemmen een goede sport?

Het antwoord is: ja! Zwemmen is een fantastische sport om je hele lichaam mee te trainen met zo min mogelijk impact op je gewrichten. Daarnaast bouw je met zwemmen ook spieruithoudingsvermogen op en train je je hart en je bloedvaten. Zeer effectief, dus. Ook vormt zwemmen alle juiste spieren van je lichaam. Heb je ooit de perfecte body’s van Olympische zwemmers gezien? Dit zegt genoeg, toch? Dit komt deels door het hoge aantal calorieën wat je kan verbranden tijdens een zwemsessie. Uiteraard hangt het aantal calorieën wat je verbrandt af van hoeveel je weegt, hoe snel je metabolisme werkt en hoe hard je werkt voor dat perfecte zwemmerslichaam. Maar onderzoek wijst uit dat een half uurtje zwemmen zo’n 300 calorieën kan verbranden. Pak jij je badpak alvast?

Het beste uit je zwemsessie halen

Om het beste uit je zwemsessie te halen is het ook belangrijk om de juiste oefeningen te doen. Met de volgende oefeningen kan je specifieke spiergroepen trainen:

  • Vrije slag: borst, triceps, biceps, onderarm, dijen, midden- en bovenrug, en nek
  • Schoolslag: borst, schouders, dijen en kuiten
  • Vlinderslag: borst, schouders, nek, buikspieren, bovenrug, onderrug, dijen, hamstrings, trapezius
  • Rugslag: midden- en bovenrug, trapezius, dijen en billen

Resultaat boeken met zwemmen

Voor het beste resultaat zou je in 30 minuten 1 kilometer moeten hebben afgelegd in het zwembad. Als je geen zin hebt in eindeloos baantjes zwemmen om aan de juiste afstand te komen, kun je ervoor kiezen om de volgende oefeningen aan te houden:

  • 4 x 25 meter om op te warmen
  • 2 x 25 meter vrije slag met 40 seconden rust tussen elke 25 meter in
  • 2 x 25 meter beenslag naar keuze met 1 minuut rust tussen elke 25 meter
  • 2 x 25 meter rugslag met 50 seconden rust tussen elke 25 meter
  • 2 x 25 meter schoolslag met beenslag met 1 minuut rust tussen elke 25 meter
  • 2 x 25 meter beenslag naar keuze
  • 2 x 25 meter om af te koelen

Deze oefeningen kan je binnen 30 minuten goed met elkaar combineren. Des te vaker je deze workout doet, des te beter je resultaten!

Bron: Womenshealthmag.com

Gerelateerde artikelen