hardlopen

Hoeveel kwaad kan het om hard te lopen op je oude schoenen?

In een periode waarin de sportscholen dicht waren en ook trainingen van sportverenigingen on hold werden gezet, zijn we allemaal massaal buiten gaan sporten. Iedereen die al aan hardlopen deed is misschien nog meer gaan rennen, maar ook zij die al een tijdje niet meer zijn wezen hardlopen trokken hun oude hardloopschoenen aan voor een wekelijks rondje. Maar hoeveel kwaad kan het nu eigenlijk om hard te lopen op je oude gympen?

Lees ook: ‘Verbrand je meer calorieën als je met warm weer gaat hardlopen?

Hardlopen is natuurlijk een relatief goedkope manier om aan cardio te doen, want je kan het overal doen waar jij wil en je hebt er geen dure apparatuur of andere tools voor nodig. Sure, een nieuw hardloopoutfitje kan wonderen doen, maar echt nodig is het niet. Het is dan ook niet verrassend dat we in een periode waarin we vooral binnen hebben moeten zitten meer buiten in beweging zijn gekomen en zijn gaan hardlopen. Nu kan het niet per se direct kwaad als je op je oude (hardloop)schoenen een rondje gaat rennen, maar het kan wel een factor zijn die blessures kan veroorzaken.

Blessureoorzaken

Hardloopblessures kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. De verkeerde schoenen dragen, de manier waarop je rent en natuurlijk het trainschema wat je aanhoudt hebben allemaal effect op een mogelijke blessure. Maar hoeveel effect heeft een verkeerde schoen nu precies? Hardloopschoenen zijn ontworpen om demping en steun te bieden aan je voeten terwijl je rent. Zo zorgen je schoenen er onder andere voor dat je voeten niet te ver doorzakken bij het rennen. Wanneer je tijdens het hardlopen schoenen draagt die je al helemaal hebt uitgelopen (of die niet bedoeld zijn om mee hard te lopen) kan dat blessures veroorzaken, aangezien je de demping en steun mist die je nodig hebt om klachtenvrij te kunnen rennen.

Wat gebeurt er als je niet de juiste schoenen draagt?

Wanneer je schoenen je niet kunnen bieden wat je nodig hebt, gaat je lichaam dit zelf compenseren. Oftewel, je past je houding (licht) aan om het gebrek aan demping en de extra spanning die er daardoor op je voeten komt op te vangen. Doordat je schoenen versleten zijn, gaat de demping uit je zolen en reageren ze minder goed op de impact die je voeten op de weg maken. Hierdoor kan je een blessure als tendinitis (een peesontsteking) oplopen. Ook zorgt een gebrek aan demping en steun voor mogelijke blessures aan je knieën, voeten, enkels en heupen.

Wanneer heb je nieuwe schoenen nodig?

Twijfel je of je nieuwe schoenen nodig hebt of niet? Of en hoe snel je toe bent aan nieuwe hardloopschoenen hangt natuurlijk volledig af van hoe regelmatig je gaat hardlopen en welke afstanden je loopt. Omdat dat nog weleens lastig in te schatten kan zijn, is het handig om de 1000-kilometer maatstaf te gebruiken: vervang je schoenen na iedere 1000 kilometer die je hebt afgelegd. Wanneer je je runs bijhoudt in een app kan je makkelijk zien wanneer het tijd is voor nieuwe schoenen en kan je goed inspelen op hoe vaak je nu precies bent gaan hardlopen.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen