beste-slechtste-pre-workout-ontbijt

Dit zijn de beste en slechtste pre-workout ontbijtjes

Ga jij het liefst na het ontbijten sporten, maar ben je er nog steeds niet over uit wat je nu het beste kan eten voor je workout? Wij hebben de beste én slechtste pre-workout ontbijtjes voor je op een rij gezet, zodat je de beste keuze kan maken voor je aan je workout begint.

De beste

1. Havermout

Havermout bevatten langzame koolhydraten, waardoor je er genoeg energie van krijgt voor je workout én de rest van je dag. Daarnaast zorgt de neutrale smaak van havermout ervoor dat je zelf kan bepalen voor welk smaakpalet je gaat. Kies voor bessen, bananen en notenboter voor zoet of ga voor een hartige variant met ei en champignons – klinkt gek, maar is best lekker! Zorg er in ieder geval voor dat je koolhydraten combineert met eiwitten voor het beste pre-workout ontbijt. 

Lees ook: ‘6 post-workout eetvalkuilen waar je waarschijnlijk intrapt

2. Bananen

Ben je niet zo’n ontbijtfan of wil je niet te veel eten voor je gaat sporten? Kies dan voor een banaan. Die bevat snelverbrandende koolhydraten die je de energie geven die je nodig hebt voor je workout. Ook kan je ze natuurlijk makkelijk meenemen, wat ze ideaal maakt als een pre-workout snack. Niet alleen bevatten ze goede koolhydraten, ze zitten ook vol vitamine B, wat je energielevel ook een boost geeft. Win-win, dus!

3. Geroosterd brood

Nee, dan bedoelen we niet een witte boterham. We hebben het over meergranen brood, dat bevat namelijk meer vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten in vergelijking met witbrood. Hierdoor draagt het brood bij aan je dagelijks benodigde voedingsstoffen. Eet je binnen een uur voordat je gaat sporten? Dan kan je beter wel voor wit brood kiezen, daar zit meer suiker in, waardoor je er sneller energie van krijgt. 

De slechtste

1. Worstjes

Twee ontbijtworstjes bevatten 8 gram vet, 5 gram koolhydraten en 8 gram eiwitten. Door de hoge vetinhoud en lage koolhydraatinhoud voelen de worstjes eerder als een steen in je maag dan dat ze je de energie geven die je nodig hebt. 

2. Bacon

Neem wel toast, maar laat de bacon liever links liggen. Net als worstjes heeft bacon een hoog vetgehalte en kan het ervoor zorgen dat je je er moe van gaat voelen. Je zou zelfs steken in je zij kunnen tijdens je workout… Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

3. Croissants

Hoe lekker ze ook zijn, je kan ze beter niet voor het sporten eten. Ze bevatten namelijk 14 gram vet en 31 gram koolhydraten per stuk, wat behoorlijk zwaar op je maag gaat liggen. Daarnaast bevatten ze weinig andere voedingsstoffen, dus kan je ze beter bewaren voor als je een keertje uitgebreid gaat ontbijten en niet erna nog gaat sporten.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen