Untitled Design 4

Dit zijn de drie meest gezonde diëten ter wereld En de drie slechtste….

Amerikaanse onderzoekers van USNews hebben 39 diëten om af te vallen naast elkaar gelegd en bestudeerd. Ze hebben de diëten beoordeeld om een heleboel criteria. Hoe gezond ze zijn, hoe veel effect ze hebben op de lange termijn en of ze vol te houden zijn. Deze maand publiceerden ze de lijst met beste en minst gezonde diëten van 2021.

het beste dieet
Het beste dieet

De drie beste

  1. Het mediterrane dieet

Al jaren lang staat het mediterrane dieet in de top drie. een eetpatroon met veel vers fruit, veel verse groenten, olijfolie, bonen, granen en vis. 

Lees ook: bescherm je brein met het mediterrane dieet

2. DASH dieet

Het DASH dieet is ooit ontwikkeld om hoge bloeddruk tegen te gaan (Dietary Approaches to Stop Hypertension) en bleek ook heel goed om vetreserves op een gezonde manier weg te werken. Een dieet met veel potassium, calcium, proteïne en vezels. Veel fruit, groente, granen, eiwitten zonder al te veel vet, weinig verzadigde vetten en heel weinig suiker.

3. Het flexitariër dieet

Een flexibel vegetarisch dieet. Voornamelijk plant-based, maar met heel af en toe een stukje vis of vlees. 

Lees ook: steeds meer flexitarërs

De drie minst gezonde

DrankDrank
  1. Dukan

Volgens de onderzoekers een zeer beperkt dieet dat moeilijk vol te houden is. Maar populair bij volgers omdat je met heel weinig calorieën en veel eiwitten in de eerste week veel afvalt.

2. Keto/ Gaps

Het Keto-dieet heeft zo’n grote schare trouwe aanhangers, dat die vast niet vrolijk worden van het feit dat dit koolhydraat-arme dieet met heel veel eiwitten onderaan de lijst bungelt. Troost is dat het die plaats deelt met het Gaps-dieet. Gaps is een afkorting voor ‘Gut and Psychology Syndrome Diet’. Een dieet dat de nadruk legt op gezonde darmen en als gevolg daarvan een gezond humeur. Ontworpen door een Russische arts. Het dieet bestaat uit veel voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je darmen weer gezond worden. Gefermenteerde groenten, vis, vlees en groente liefst allemaal biologisch. Klinkt gezond, maar volgens US News laat het veel belangrijke voedingsmiddelen weg en is het erg veel werk.

Lees ook: 5 foods die invloed hebben op je darmflora

3. Whole 30 dieet

Het Whole 30 dieet wordt door de makers niet als dieet omschreven, maar als nieuwe manier van eten. En je begint door 30 dagen lang geen suiker, alcohol, granen, melkproducten en bonen te eten. Hoewel je hiermee zeker gewicht zult verliezen, vinden de onderzoekers het een nadeel dat je extreem gemotiveerd moet zijn om het vol te houden.

Leestip

mediterraan dieet
bestel het boek hier