Zo breng je je darmen in topconditie

Een gezonde darmflora is essentieel voor je gezondheid. Nu we weten hoé belangrijk een gezonde spijsvertering is voor je lichaam, is het tijd voor actie. Zo breng je je darmen in topconditie.

Een gezonde darmflora vraagt om voldoende vezels. Wist je dat we in Nederland veel te weinig vezels eten? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 30 à 40 gram, maar we eten gemiddeld maar 15 à 23 gram vezels per dag. En dat terwijl vezels – en dan vooral prebiotische vezels – een belangrijke rol hebben bij de spijsvertering en bijdragen aan een gezonde darmwerking. Tijd om hier iets aan te doen!

Probiotica

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen: prebiotica en probiotica. Maar wat is nou precies het verschil? Probiotica, dat zijn levende darmbacteriën en die darmbacteriën moet je voeden. Met vezels. En die vezels kun je weer onderverdelen in oplosbare vezels en niet-oplosbare vezels.

DierDier

Prebiotica

De vezels die niet door ons lichaam worden afgebroken en opgenomen, vormen de voeding voor de bacteriën in onze darm. Je noemt die vezels prebiotica. Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van bepaalde bacteriesoorten in je lichaam bevorderen. Kortom, het is het voedsel voor het microbioom (zo noem je de bacteriën in je lijf). Ze zijn cruciaal voor een gezonde darmflora.

Een sterk immuunsysteem

Prebiotica vind je in groente, fruit, brood, graanproducten en peulvruchten – kortom: vezelrijke voeding. Ze maken je immuunsysteem sterker, ondersteunen je darmen, zorgen voor een gezonde stofwisseling en dragen bij aan een algemeen gezond gewicht.

Hoe krijg je meer vezels binnen?

Het is inmiddels wel duidelijk: goed voor je darmen zorgen heeft flink wat gezondheidsvoordelen. Alleen… hoe doe je dat precies? En hoe kun je meer vezels binnen krijgen? Zo…

1. Eet plant-based

Vezels zitten in volkoren producten, maar ook in groenten, fruit, noten en peulvruchten. Een beetje een inkoppertje, maar we herhalen het graag nog een keer: met een gevarieerd plantaardig dieet zul je al snel voldoende voedingsvezels binnen krijgen. Als je genoeg voedingsvezels eet is dit goed voor je darmbacteriën én houd je langer een verzadigd gevoel na het eten. Een win-win dus!

2. Spice it up!

Gebruik veel verse kruiden! Dat geeft niet alleen extra smaak, maar het is ook goed voor je darmen. Gebruik gember, anijs, koriander, kamille, bladpeterselie, rozemarijn, citroenmelisse, venkel of groene munt in of bij je eten.

3. Water, water, water

Vezels werken als een spons en hebben vocht nodig. Dus: bij een vezelrijk dieet hoort genoeg water. Drink minstens twee liter water per dag om verstopping te voorkomen. Vind je het lastig om genoeg te drinken? Zet een gevulde fles of glas naast je neer – dit zal zorgen dat je onbewust al meer water zal drinken. Vind je water een beetje  saai? Met een plakje sinaasappel of citroen, een stuk komkommer of een takje rozemarijn maak je je water gezond én lekker. en ken je deze vezel-kauwtabletten al?

Beeld: GettyImages

Leestip

bestel het boek hier

Tip van de redactie

Klik hier

Lees ook

Dit is waarom je altijd koude voeten hebt

Zo verhoog je je weerstand

10 redenen waarom je geen gewicht verliest

San2211 Preview
Het feestelijke decembernummer van Santé ligt in de winkel!
Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen