voeten en enkels

5 oefeningen voor sterkere voeten en enkels

Je voeten en enkels zijn het fundament van je lichaam. Zeker als je veel sport, is het belangrijk om ze hun eigen training te geven. Hier zijn 5 oefeningen voor sterkere voeten en enkels

Voeten eerst

Wist je dat de warming-up in de danswereld standaard begint met de voeten? Begin met rustige enkelrotaties (zittend of staand op het andere been). Rol je voet om de beurt af: lift je hiel en verplaats je gewicht naar je tenen (je staat op de bal van je voet) en terug naar de hiel. Herhaal met de andere voet. Loop dan op je hakken door de kamer door je tenen en de muis van je voet te liften.

Lees ook:Waarom je vaker op blote voeten zou moeten lopen

Gewichtheffen

Ga op de rand van een trap of stoep staan, op de bal van je voeten. Ga langzaam op je tenen staan door je hielen te liften en laat ze weer langzaam zakken. Let op: niet naar links en rechts wiebelen. Herhaal tien keer.

De eenbenige kniebuiging

Sta met beide benen op heupbreedte. Ga op één been staan en buig de knie van je standbeen. Je hiel blijft op de grond. Herhaal met je andere been. Moeilijker maken? Doe hem dan met je ogen dicht.

De handdoekstretch

Deze stretch verbetert (of herstelt) de mobiliteit van je enkels. Stretch je enkels met een handdoek. Ga met gestrekte benen op de grond zitten. Houd de handdoek onder je voeten (tenen richting het plafond) ter hoogte van je tenen met een uiteinde in elke hand. Trek de handdoek terug, tot je je hielen, enkels en onderbenen voelt. Houd dertig seconden vast en herhaal drie keer.

The next step (voor gevorderden)

Ga op één been staan, de knie van je standbeen licht gebogen. Blijf een minuut zo staan en herhaal aan de andere kant. Wat zwaarder maken? Houd je ogen gesloten.

Bron: Santé september 2019

Lees Santé digitaal

Nu vanaf €1,99

Naar de digitale kiosk

032020 Digitaallezen Hp