category colour brushGezond

Wat te doen bij een verstuikte enkel?

Een losse stoeptegel, een onverwacht afstapje of wiebelhakken… Voor je het weet maak je een misstap en zit je met een dikke, blauwe enkel. Met deze tips is de pijn zo voorbij en kom je zo weer op de been.

Koelen

Als je je enkel hebt verstuikt, is het eerste advies: koelen. Het liefst direct nadat je de misstap hebt gezet. Dat voorkomt dat de ontsteking die voor de pijn en zwelling zorgt, om zich heen grijpt. Ook stopt het een eventuele onzichtbare bloeding.

Zo doe je het

  • Koelen kan door je voet in een bak koud water te plaatsen.
  • Je kunt een icepack nemen en dit tegen je enkel drukken.
  • Wat ijsblokjes met water en een eetlepel zout in een plastic zak kan ook, maar wikkel de zak eerst in een katoenen doek (het zout laat de temperatuur van het ijswater een paar graden dalen).

Koel je enkel of voet de eerste paar dagen driemaal daags gedurende vijftien tot twintig minuten (niet langer!). Na drie dagen is het ergste leed meestal geleden.

Lees ook: 'Op hakken lopen: tips van een pro'

Voorzichtig bewegen

Het Nederlands Huisartsen Genootschap geeft het advies om na een verstuiking zo snel mogelijk voorzichtig te bewegen. Je voelt zelf waarschijnlijk wel aan wat lukt en wat niet. Een andere manier om de ergste zwelling te voorkomen is je been omhoog leggen op een stoel (of plaats een kussen onder je voet, als je in bed ligt). Zo voorkom je ophoping van vocht en bloed in het gekneusde gebied.

Zo doe je het

Als je ligt met je been omhoog, kun je je voet zachtjes draaien en flexen om de doorbloeding te stimuleren, zonder dat je druk uitoefent. Voorzichtig wat stapjes zetten zodra dat kan, is prima. Fietsen mag ook, daarbij rust geengewicht op de voet, een veilige manier om in beweging te komen.

Drukverband

Als de enkel erg slap voelt, dan kan het helpen om een drukverband aan te brengen. Het moet wel een elastisch verband zijn, zodat de druk niet te groot is. Een drukverband kan de enkel stabiliteit geven, waardoor je makkelijker kunt lopen en dat draagt weer bij aan een snel herstel. Blijf overigens niet eindeloos met drukverband lopen; je spieren moeten zo snel mogelijk weer zelf hun werk gaan doen.

Zo doe je het

Een drukverband aanbrengen vergt enige oefening. In dit filmpje legt fysiotherapeut Pieter van den Berg stap voor stap uit hoe je dit aanpakt.

Arnicazalf

Arnica, geregistreerd als traditioneel kruidengeneesmiddel, wordt van oudsher gebruikt om de gevolgen van vallen, verstappen en verstuiken op te lossen. Het staat erom bekend dat het helpt tegen blauwe plekken.

Zo doe je het

Twee tot driemaal per dag zacht het gekwetste gebied inmasseren bevordert het herstellend vermogen van de gekneusde spieren. Een alternatief is tijgerbalsem, dat het verkoelende menthol bevat.

Bron: Januari 2016 Tekst: Hanny Roskamp

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest