category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Waarom een beetje te veel eten funest is voor je gewicht

Samen met Mieke Kosters helpen we je om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden.

Een beetje te veel eten? Maakt niet uit, het gaat best goed, ik sport nog gewoon

Ken je dat gevoel: dat je ergens wel weet dat je iets moet veranderen, dat dingen anders moeten, dat je jezelf (wederom) even moet aanpakken omdat het allemaal niet écht gaat zoals je wilt? Ik wel. Zeker als het gaat om te veel eten. Het grootste gevaar in dit opzicht schuilt wat mij betreft in ‘een beetje’ te veel eten; crackertje hier, ijsje daar, snoepje extra, wijntje of toch 2 in het park, etc. Allemaal op zichzelf geen ramp. Maar dagelijks dat crackertje en dat stukje chocola en toch nog één wijntje voelt niet goed.

Als je de regie kwijt bent, weet je hoe laat het is

Als ik in een periode zit waarin ik de regie helemaal kwijt ben, als ik echt zit te schransen en niet meer sport, dan weet ik heel goed dat ik er wat aan moet doen. Dat ik tijd moet nemen voor mezelf; wat speelt er echt? Welke behoefte zit er achter dit buitensporige eetgedrag. Dan weet ik meestal het antwoord vrij snel. De échte oplossing (meer slapen, meer rust nemen, m’n zorgen accepteren, moeilijk gesprek aangaan, etc.) daarmee ook. Soms duurt het nog eventjes voordat ik echt in actie kom, maar niet lang. Ik weet rationeel zo zeker dat ik er alleen maar op vooruit ga als ik de regie terugpak, dat ik mezelf niet meer zo goed voor de gek kan houden.

Een beetje te veel kan lang doorgaan

Bij een beetje te veel eten, kan je jezelf wel degelijk in slaap sussen: het gaat toch best goed? Ik kom niet echt aan… Ben nog goed aan het sporten. Het is alleen een wat drukke periode, zeg je dan. En vervolgens ga je gewoon door met ‘okay, nog eentje dan’ en verander je niets; de noodzaak om je eetgedrag onder de loop te nemen lijkt niet zo groot. Directe actie niet per se gewenst.

Of is dat juist het gevaar?

Maar is het wel zo onschuldig? Of loert juist bij dit ‘beetje’ (over)eetgedrag het gevaar van jojo-en en opgeven van regie om de hoek? Dat kan ik niet JIJ daarentegen weet dat wel voor jezelf.

De volgende drie vragen kunnen je helpen:

  1. Is dit ‘beetje teveel’ een patroon voor je: begint opgeven meestal bij (te) mild zijn voor jezelf? Of: ben je juist erg streng, en is dit gedrag uitzonderlijk?
  2. Ben je al meer dan 1 kilo aangekomen? Onsjes tellen ook.
  3. Wees eerlijk: sluimert al best lang een soort onrust in jezelf? Of: voel je je wel senang bij je gedrag?

Een beetje te veel eten? Misschien vind je het wel prima

Antwoord je op 2 van de 3 vragen: ‘NEE’; ben je bijvoorbeeld normaal gesproken erg streng voor jezelf en zit je nog onder die 1 kilo? ENJOY! Geniet van deze periode waarin jij eindelijk de teugels een ietsie pietsie laat varen. Het is je gegund. Schrik er niet van, maar wees blij. Ook dit gedrag hoort bij een gezonde eetrelatie. Geniet van het lekkere weer met een ijsje en wijntje op z’n tijd. Er is niets aan de hand: jij pakt de regie weer terug als het (toch) te ver gaat. En dat is nu nog nergens voor nodig.

Zet die puntjes op de i

Antwoord je op minimaal 2 van de 3 vragen: ‘JA’; ben je meer dan een kilo zwaarder en voel je die onrust? Maak een DOORSTART. Houd jezelf niet voor de gek. Laat je gewicht niet verder oplopen, maar pak jezelf en je eetgedrag aan.

Anders zit je deze zomervakantie toch net wat te zwaar aan zee. En hoor je jezelf (weer) zeggen: Ach boeie, je leeft maar één keer’, na de zomervakantie begin ik wel echt. En juist dat is die machteloosheid. Je wilt je toch niet machteloos voelen als het gaat om eten? Jij bent de baas! Je nbent zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt, altijd!

Maak dus die nieuwe start! Pak de regie. Niet morgen of straks, maar NU. Dan geniet je weer van het allerlekkerst (niet van al het lekkers) & van jezelf!

Succes, Mieke

Lees ook de vorige blogs


Mieke Kosters is oprichtster van Skinnyminds. Dé aanpak waarmee je stopt met lijnen en diëten en start met blijvend afvallen door gedragsverandering.

Ben jij al op weg naar een slanke mindset? Download hier de gratis checklist.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest