×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Waarom je géén wilskracht nodig hebt om af te vallen

Geen wilskracht om af te vallen
08.01.2019 - Redactie

Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden.


Samen zitten we op de bank, man en ik. We hebben net thee gezet en een reep chocola gepakt. ‘Ik blijf maar dooreten,’ zegt man, balend van zijn gebrek aan zelfbeheersing. ‘Zal ik de rest van de chocola in de keuken leggen?’ vraag ik. ‘Ja doe dat maar.’

Geen zelfbeheersing?
Dat is dus gebrek aan discipline, denken veel mensen dan. Mensen die willen afvallen horen dat inderdaad vaak: je moet gewoon discipline hebben. Afvallen is een kwestie van wilskracht. Gooi er nog wat kreten in als ‘streng en sterk zijn’ en ‘afzien’, en het is direct een hele opgave om ooit een kilo kwijt te raken.

Toegeven aan verleidingen
Ik herken de worsteling van eigenlijk niet willen eten, maar het toch doen. Het toegeven aan verleidingen omdat het zo lekker ruikt, het nu eenmaal voor je staat of er zo heerlijk uitziet. Vroeger dacht ik dan: laat ik die reep nu maar opeten, dan heb ik morgen niet weer dezelfde strijd.

Tegenwoordig, - 18 kilo minder- is dat meestal anders. Toch heb ik niet het idee dat mijn wilskracht nu veel groter is. Sterker nog: ik ben niet zo'n gedisciplineerd mens. Ik houd van lekker eten, een wijntje drinken, gezelligheid en niet te moeilijk doen...  Dus: wat maakt dat ik verleidingen nu makkelijker weersta?

De wetenschap over zelfbeheersing
Binnen de psychologie is veel onderzoek verricht naar zelfbeheersing. Het idee is dat je als het ware een engeltje en een duiveltje op je schouders hebt. Je verlangens op de korte termijn zijn niet altijd in overeenstemming met je langetermijndoelen (je verstand), waardoor die stemmen in jezelf, in gevecht raken met elkaar. De heersende opvatting is dat mensen met veel wilskracht het vaker winnen van het duiveltje.

Geen wilskracht nodig
Maar het blijkt toch iets anders te zitten: bij mensen die goed zijn in zelfbeheersing vindt de strijd tussen het duiveltje en engeltje nauwelijks plaats.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die goed zijn in het weerstaan van verleidingen, ook de minste verleidingen ervaren. Simpel gezegd: de mensen die zeggen meer wilskracht te hebben, gebruiken het veel minder. Ze hebben niet zo vaak wilskracht nodig.

Zo krijg jij ook minder verleidingen:
De truc is dus om minder wilskracht nodig te hebben. Dat kan op twee manieren:

1. Zorg dat je moeilijke dingen – zoals minder eten - leuk gaat vinden
Als je moet afvallen van jezelf, dan mag je geen lekkere dingen, je moet streng zijn. Daar is geen lol aan. Niemand kan een leven lang afzien. De oplossing: Switch van moeten naar willen. Jij moet helemaal niets; je wilt graag afvallen, slanker zijn, fitter zijn, energie hebben. Omdat je dat belangrijk vindt. Tja, dan hoort daarbij dat je eet-keuzes maakt. Je eet gewoon alles, alleen niet alles nu. Maar er staat helemaal niets op de verboden-middelenlijst. Want: als je geen wijn of chocola mag, wil je het juist.

Kortom: Jij mag alles eten, alleen je kiest er niet altijd voor.
Jij bepaalt zelf wanneer je wel wijn neemt, of kaas of wat extra chocola én wanneer niet! Dat maakt afvallen gewoon lekker én leuk. Je gaat niet afzien, je geniet juist veel meer van lekker eten. Zonder schuldgevoel. Omdat je niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerst eet. Daarmee word je slank en voel je je krachtiger. Dat wil jij toch ook?

2. Laat je omgeving helpen om slanke gewoontes te ontwikkelen
Richt je omgeving zo in dat het bereiken van je doelen makkelijker wordt. Dus: haal minder lekkers in huis als je wilt afvallen. Ga op vaste tijden sporten. Koop snoepjes voor de kinderen die je zelf toch niet eet. Zet alleen gezonde dingen in het zicht in de keuken. Zorg dat je je langetermijndoel makkelijk kan oproepen én zorg voor reminders die je helpen effectief gedrag te kiezen.

Wie niet sterk is, moet slim zijn (en dat voelt supersterk)
Natuurlijk is blijvend afvallen ook wel eens een kwestie van doorzetten. Het is dan ook niet zo dat je nooit gebruik maak van wilskracht. Maar: een gebrek aan zelfbeheersing maakt mensen niet dik. Niet het aangeboren verschil in wilskracht, maar een verschil in strategie is doorslaggevend voor een slankere levensstijl.

Dus: als jij jezelf of een ander hoort zeggen: 'daar heb ik geen wilskracht voor', dan weet je dat dat onzin is. Én dat er één slimme remedie is: ontwikkel een afslankstrategie.

Succes!

Mieke

Lees ook de vorige blog: Ik weet het wel, ik moet het gewoon even doen.


Mieke Kosters is oprichtster van Skinnyminds. Dé aanpak waarmee je stopt met lijnen en diëten en start met blijvend afvallen door gedragsverandering.

Ben jij al op weg naar een slanke mindset? Download hier de gratis checklist.

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen