category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Ingrediënten die rijk zijn aan probiotica

Probiotica zit in verschillende (yoghurt)drankjes en voedingssupplementen, maar ook in verschillende ingrediënten die je op je weekmenu kunt zetten.

Wat is probiotica?

Weet je niet goed wat probiotica is en wat ze voor je lichaam kunnen doen? Lees dan ook: Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?

Probiotica in voeding

Yoghurt, zuurkool en kaas bevatten van nature levende melkzuurbacteriën, omdat ze zijn gefermenteerd (gegist). Helaas worden die probiotica door pasteurisatie vaak gedood en krijg je door veel fabrieksproducten dus alsnog geen probiotica binnen.

Lees ook: Zelf fermenteren in 6 simpele stappen

Zeker weten dat je gezonde micro-organismen binnenkrijgt? Ga dan voor deze producten, die je bij de natuurwinkel koopt of in een goed gesorteerde supermarkt.

  • Volle rauwmelkse yoghurt (let op de vermelding ‘levende bacteriën’ of ‘actieve culturen’)
  • Kefir, een zuivelproduct van geitenmelk, dat wel vijftig bacteriestammen kan bevatten. Zo maak je zelf kefir.
  • Kombucha (thee uit Azië)
  • Miso, Japanse zoute pasta. Voeg het pas toe aan je gerecht zodra je de pan van het vuur hebt gehaald.
  • Rauwmelkse boerenkazen van koeien- of geitenmelk, niet-gepasteuriseerd.
  • Augurken, traditioneel gepekelde of zelf ingemaakte augurken.
  • Zuurkool, vers uit het vat.
  • Appelazijn (rauw, troebel)
  • Kimchi, een gefermenteerde groente uit Korea.
  • Zwarte olijven, gepekeld, ingemaakt met olie, zout, water en kruiden.
  • Tempeh.

Lees ook: Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?

Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Santé 2017 | Tekst: Stephanie Jansen | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest