category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

7 tips om je weerstand een boost te geven

Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen.

1. Zet je ramen open
Het kwik daalt onder nul, en het enige waar je zin in hebt is de kachel opstoken en alle ramen dichtdoen. Maar een slecht geventileerd huis is een bron van bacteriën. Zorg ervoor dat je ook in de winter regelmatig lucht. Laat bijvoorbeeld altijd je ventilatieroosters open in de slaapkamer. Extra voordeel van ventileren: je stookkosten gaan juist omlaag, omdat de lucht droger wordt door aanvoer van buitenlucht.

2. Zorg voor je portie seleen
Selenium is een spoorelement dat ook als antioxidant werkt in je lichaam. Het beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Het voedingscentrum raadt 300 microgram per dag aan. Dat doe je door voldoende vis, noten en tomaten te eten.

3. Ga naar buiten
Ja, óók als het regent of sneeuwt. Verkoudheid loop je namelijk meestal binnen op, in afgesloten ruimtes. Zorg dus voor genoeg frisse lucht en bedenk dat een regenbui tijdens je hardlooprondje geen enkel probleem is. Van regen word je niet ziek.

Volgens de Gezondheidsraad krijg je genoeg daglicht (vitamine D) als je elke dag tussen 11.00 en 15.00 uur vijftien tot dertig minuten buiten bent. Je handen en hoofd moeten dan onbedekt zijn.

4. Was regelmatig je handen
Vooral deurposten, trapleuningen en wc’s zijn paradijzen voor bacteriën. Geef ze geen kans en steek extra vaak je handen onder de kraan. Gebruik zeep en droog je handen na het wassen goed af, liefst met een papieren wegwerphanddoekje.

5. Echinacea of niet?
Sommige mensen zweren erbij: Echinacea. Wetenschappers zijn er nog niet over uit. Volgens de Cardiff University verklein je de kans op verkoudheid met 26 procent met een driemaal daagse inname van 0,9 gram echinacea. Maar dit onderzoek werd mede-gefinancierd door een fabrikant van Echinacea-tabletten. Voel je je minder fit, dan is het misschien het proberen waard.

6. Boek een massage
Een goede massage van minstens een half uur zorgt voor een betere doorbloeding, verlaagt je stresslevels en kan zo helpen infecties te voorkomen.

7. Heb vaker seks
Vaker seks is een goed idee, zeker als je een griepje voelt aankomen. Duik lekker onder de lakens met je vriend, of met jezelf. Sekshormonen die vrijkomen doen wonderen voor je huid, je cortisollevel en je algehele weerstand

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest