Nachtzweten

Nachtzweten: dit kun je ertegen doen

Kruidig voedsel, cafeïne, roken en alcohol kunnen nachtzweten in de hand werken. Dus wees daar matig mee of stop helemaal. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.

Check je medicijnen

Bepaalde medicijnen hebben nachtzweten als bijwerking. Bijvoorbeeld medicijnen die koorts verlagen, zoals aspirine en paracetamol. Maar ook antidepressiva, medicijnen voor hormoontherapie en medicijnen om je bloedsuikerspiegel te verlagen, kunnen deze bijwerking hebben. Zo’n 8 tot 22 procent van de mensen die antidepressiva slikt, heeft last van nachtzweten.

Zo werkt het

Stoppen met medicatie is vaak geen optie. Wel kan het soms helpen om over te stappen op een ander medicijn. Overleg dit met je huisarts.

Lees ook:Waarom zweet ik meer dan anderen?

Keep it cool

Door te zweten raak je overtollige ­warmte kwijt en blijft je lichaamstemperatuur op peil – bijvoorbeeld tijdens een warme zomernacht of als je te dik beddengoed gebruikt. Lig je niet onder te dikke dekens, maar word je toch vaak vochtig of zelfs drijfnat wakker, dan heb je last van nachtzweten. De meest voorkomende oorzaak bij vrouwen is een hormonale verandering.

Zo werkt het

Door hormonale veranderingen, zoals tijdens een zwangerschap en de overgang, raakt het deel van je hersenen dat je temperatuur regelt in de war. Hierdoor kun je opvliegers krijgen; niet alleen overdag, maar ook ’s nachts. Voorkomen kan niet, maar je kunt jezelf wel zo koel mogelijk houden zodat ze draaglijker zijn. Trek een dun, katoenen nachthemd aan en zet het slaapkamerraam open.

Pak stress en angst aan

Bij stress en angst maakt je lichaam onder meer adrenaline aan, waardoor je zweetklieren automatisch aan het werk gaan. Ook kun je door stress oppervlakkiger gaan adem­halen in je slaap, wat ­uiteindelijk ook resulteert in nachtzweten.

Zo doe je het

Probeer te achter­halen wat de oorzaak is van je stress of angst. Wellicht is het makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld met je werkgever te praten. Zoek manieren om aan het einde van de dag lekker te ontspannen, zodat je stressloos naar bed gaat. Volg bijvoorbeeld een online yogales, schaf een kleurboek voor volwassenen aan of ga borduren. Wees niet bang om hulp te vragen als je er zelf niet uitkomt.

Sluit infecties uit

Infecties die koorts veroor­zaken, kunnen ook zorgen voor ­nachtzweten.

Zo doe je het

Meestal gaat het dan om een vrij onschuldige infectie, zoals griep of een ­bijholteontsteking. Er kan ook meer aan de hand zijn, zoals een hiv-infectie, tuberculose, ­malaria, hart- en vaatziekten, longziektes of zelfs kanker. Kun je de oorzaak van je nachtzweten niet vinden, dan is het verstandig om langs de huisarts te gaan.

Bron: Santé mei 2020, tekst: Mara Ruijter, beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen