category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Na je warme douche 60 seconden koud douchen - Annemiek probeert het uit

Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand?

Steeds vaker lees je over de gezondheidsvoordelen van koud (af)douchen. Uit onderzoek van het AMC blijkt zelfs dat bij mensen die koud douchen 29% minder ziekteverzuim voorkomt. Als ook mijn yogadocent begint over haar goede ervaringen met koud douchen (bruisen van de energie, supersterke focus, mooie huid en glanzend haar), ben ik om: ik ga de challenge aan om een maand lang elke dag na het warm douchen zestig seconden koud af te douchen. Wie weet lukt het me eraan te wennen.

Duf hoofd
Nu is het zo dat ik echt hou van mijn warme douche. Als ik ’s ochtends met mijn duffe hoofd uit bed stap, is het eerste wat ik doe naar de badkamer waggelen, onder de warme straal gaan staan en daar héél rustig wakker worden. Ik moet er niet aan denken om dat fijne gevoel voor altijd te moeten missen. Maar goed, misschien is dat mijn comfortzone en moet ik daar gewoon even uit. De eerste dag van mijn challenge sta ik vol goede moed op: vandaag gaat het gebeuren. Maar als ik onder de warme douche sta, lukt het me maar niet mezelf ertoe te zetten de kop op koud te draaien. Als ik het uiteindelijk toch doe, hap ik naar adem en moet ik een gil onderdrukken. De stress schiet omhoog in mijn lijf en al na twintig seconden geef ik het op, ik trek het echt niet langer.

Relax!
Dit ga ik zo geen dertig dagen volhouden. Daarom bezoek ik de website Ice.club voor wat support. Als je je inschrijft voor hun Cool Challenge, krijg je een mail met handige tips. Zo leer ik dat ik mijn schouders niet moet optrekken, maar ze ontspannen moet laten hangen. Dat bewust en relaxed ademen belangrijk is. Dat ik de kraan niet in één keer op koud hoef te zetten, maar dat dat in stappen mag. En dat niet mijn hele hoofd onder de koude straal hoeft, maar alleen mijn gezicht. Bij de tweede douchesessie merk ik meteen effect van die tips: het gaat makkelijker. Pas na dertig seconden zet ik de koude kraan uit, toch mooi tien seconden langer dan gisteren.

Superfit
De dagen die volgen verlopen ongeveer hetzelfde: een warme douche om mijn haar te wassen en uit te spoelen, daarna de douche op koud voor inzepen en afspoelen. De tijd dat ik onder de koude douche sta, wordt steeds iets langer en ook dat de temperatuur van mijn warme startdouche wordt steeds lager. Dus het went eigenlijk best snel. En de beloofde energieboost is er ook: ik voel me na het douchen superfit en scherp, zelfs als ik een wat mindere nacht heb gehad.

Overigens merk ik niet echt iets aan mijn huid en mijn haar. En ziek ben ik sowieso niet vaak, dus of op dit vlak effect merkbaar is, geen idee. Wel ben ik na dertig dagen overduidelijk uit mijn comfortzone. Ik had nóóit gedacht dat ik het zou kunnen volhouden om een minuut lang onder een koude straal te blijven staan, maar ik kan het! Toch betwijfel ik of dit mijn dagelijkse routine zal worden. Als ik haast heb, is een snelle warme douche wel zo handig. En na het sporten verlang ik ook ontzettend naar warm douchen. En dan is het bovendien zomer, als het straks weer koud is buiten sta ik niet voor mezelf in.

Maar: so far so good
Ik ga proberen het koud afdouchen voort te zetten, desnoods dertig seconden in plaats van zestig (ik las namelijk dat dat voor het effect niet echt uitmaakt). En dan zien we wel.

Lees ook: Wat doet een 30-dagen squat challenge met je?

Tekst: Annemiek de Gier | Beeld: Shutterstock


Mis niets van Santé. Volg ons via Facebook en Instagram.


Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest