category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

5 redenen waarom het niet lukt om je dieet vol te houden

Honger, ontwenningsverschijnselen, sociale druk en nog meer redenen waarom het je maar niet lukt om je dieet vol te houden. En wel zo handig: we geven ook oplossingen!

 

1. Je hebt honger

Je hebt je maaltijd net binnen en nu alweer honger. Zo is diëten niet vol te houden!

Oplossing: bereid gezonde maaltijden, die wel vullend en voedzaam zijn. Eieren, bonen, groenten, fruit, avocado, noten en zaden zijn goede ingrediënten om in je maaltijden te verwerken.

Lees ook: 'Hoe vind je het dieet dat het beste bij je past?'

2. Je lichaam krijgt last van ‘ontwenningsverschijnselen’

Een dieet heeft behoorlijk veel impact op je lichaam. Voordat je resultaat ziet aan de vorm van je lichaam kun je eerst te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen: hoofdpijn, vermoeidheid, een slecht humeur.

Oplossing: in veel gevallen is de oplossing voor dit probleem simpel: zorg dat je meer calorieën binnenkrijgt. Je wilt wat kilo’s kwijt, maar je lichaam heeft wel genoeg brandstof nodig. Bouw tussen de maaltijden door wat gezonde snackmomenten in.

3. Je zwicht onder sociale druk

‘Je hoeft toch helemaal niet af te vallen’ en ‘doe toch niet zo ongezellig.’ De reacties van familieleden, collega’s en vrienden zullen de meesten van ons wel kennen. Het is lastig om dan niet overstag te gaan.

Oplossing: eten is geen entertainment. Je hoeft je dus ook absoluut niet saai te voelen als je iets afslaat. Het is juist sterk als je dat kunt, op die discipline zouden anderen jaloers moeten zijn (en misschien zijn ze dat ook). Gaan jullie een avond stappen? Bied je aan als Bob, alcoholische dranken zijn caloriebommen.

4. Je bent een emotie-eter

Een etentje om iets te vieren, een reep chocola omdat je zo’n zware dag had. Veel mensen zijn geneigd eten te verbinden aan verschillende emoties. Op die manier heb je iedere dag wel een reden om  te veel ongezonde dingen naar binnen te werken.

Oplossing: een dieet volhouden heeft veel te maken met wilskracht, maar stoppen met eten uit emotie als je daar last van hebt, vergt waarschijnlijk wel de grootste wilskracht. Het allerbelangrijkst is dat je het patroon herkent. Herkenning is de eerste stap naar doorbreken van het patroon. Een andere tip: krop je emoties niet op, maar praat erover of schrijf ze van je af.

5. Je hebt nu toch al te veel gegeten

Nu je toch al een groot stuk taart op hebt, kan die zak chips er ook nog wel bij. Je hebt immers toch al gezondigd.

Oplossing: STOP! Zo werkt het dus niet. Roep jezelf tot orde, hou jezelf in, leg de zak chips terug en houd morgen een balansdag. Besef jezelf dat iets lekkers eten geen overtreding is, maar het is wél zonde als je er niet oprecht van geniet.

Bron: Huffingtonpost

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest