Voedingssupplementen

4 voedingssupplementen waar elke vrouw baat bij heeft

Natuurlijk is elk lichaam anders, maar deze voedingssupplementen vormen voor iedereen een goede basis.

1. Omega-3-vetten

Gezonde vetten zijn belangrijk voor je lichaam om de kans op hartziekten, diabetes en kanker te verkleinen. Gezonde vetten zitten onder meer in avocado en vette vis als zalm en makreel. Ook al eet je veel vis, uit Japans onderzoek blijkt dat extra omega 3 slikken toch zinvol is voor een sterk positief effect op onder meer je hart en bloedvaten.

Dagelijke dosis

Bij de meeste visoliecapsules is één capsule per dag ruim voldoende. Neem deze in tijdens de maaltijd om de olie goed te absorberen en om ‘visboertjes’ te voorkomen. Eet je veganistisch of vegetarisch, dan kun je kiezen voor een plantaardig omega-3- supplement, zoals Royal Green Algenolie Omega-3, € 34,95 via Vitaminstore.nl of Flinndal Omega-3 Plantaardig, vanaf € 15,95 via Flinndal.nl.

Lees ook:Neem jij genoeg vitamine P?

Probiotca

Probiotica zijn goede bacteriën die je nodig hebt om je darmflora in balans te houden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ze kunnen helpen je stoelgang gezond te maken en te houden, dat ze allergieën en maagproblemen kunnen verminderen en zelfs verkoudheid kunnen voorkomen.

Dagelijkse dosis

Neem in de ochtend een pro bioticacapsule. Bio Flora van Pharma Nord met actieve melkzuurbacteriën kwam als beste probioticasupplement uit de test van de Consumentenbond, € 17,95 via Vitaminstore.nl.

Vitamine D

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Daarnaast komt deze vitamine in kleine hoeveelheden voor in dierlijke producten en wordt het vaak toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Vitamine D helpt bij de opname van calcium en het kan de kans op diabetes, darm- en borstkanker verminderen.

Dagelijkse dosis

Ook als je gezond eet, krijg je niet altijd genoeg vitamine D binnen. In de zomer, wanneer je vaak met onbedekte armen en benen buiten komt, zorgt de zon voor voldoende aanvulling. Maar in de winter, als er weinig zonlicht is, is een vitamine

D-supplement aan te raden. Neem gemiddeld tien milligram per dag.

Calcium

Iedereen heeft calcium nodig om sterke botten te krijgen en te behouden, maar dit mineraal helpt ook bij andere lichaamsfuncties, zoals het doorsturen van zenuwsignalen naar je hersenen. Calcium zit in melk, noten, kaas en peulvruchten.

Dagelijkse dosis

Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassenen (19-50 jaar) gemiddeld duizend milligram calcium per dag nodig. Dit kun je natuurlijk uit melk halen, maar ook broccoli, spruitjes, bloemkool, boerenkool en amandelen zitten vol calcium. Houd in de gaten hoeveel calcium je uit voeding haalt en vul de rest aan met een calciumsupplement.

Bron: Santé archief, tekst: Loes van de Mosselaar

Gerelateerde artikelen