prikangst-stappen

Last van prikangst? Deze 3 stappen helpen je!

Word jij binnenkort ingeënt of moet je bloedprikken en word je al helemaal zenuwachtig van het idee? Misschien heb je wel prikangst! Prikangst is heel naar, zeker als je écht je injectie moet krijgen. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunnen helpen om door je inenting/bloedprikken heen te komen. You can do this!

1. Ga de angst aan

Dit is het engste gedeelte van het stappenplan, maar het is wel een hele essentiële: stel jezelf bloot aan je angst. Een ongezonde angst – in dit geval, prikangst – wordt in stand gehouden door vermijding. Met andere woorden: als je niet hetgeen doet waar je bang voor bent, zal je er bang voor blijven. Probeer daarom met kleine stapjes dichter bij het doel te komen waar je naartoe werkt: een inenting krijgen. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
– Het tekenen van een naald
– Naar je tekening kijken
– Een foto van een naald online opzoeken en met iemand praten over naalden
– In het echt naar een naald kijken
– Veilig een echte naald aanraken
– Het inentproces met iemand bespreken

Lees ook: ‘6 milde oefeningen voor na een inenting

2. Maak een afspraak

Nu is het tijd om een afspraak te maken voor je inenting (of misschien heb je al een afspraak bevestigd gekregen). Als je opkijkt tegen de afspraak en je daarna opgelucht bent als het voorbij is, maak je geen zorgen; dat is heel normaal. Het is niet realistisch om met plezier naar een ziekenhuis te willen gaan. Het gaat erom dat je er überhaupt naartoe durft te gaan. Maak je dus niet te druk als je het nog steeds spannend vindt, daar heeft namelijk iedereen last van als het aankomt op medische behandelingen.

3. Gebruik ontspanningsoefeningen

Als je eenmaal je afspraak hebt zijn er een aantal manieren om je lichaam te laten ontspannen om je door je inenting heen te helpen. Zeker als je last hebt van flauwvallen bij het prikken kunnen deze oefeningen je goed helpen.
– Ademhalingsoefening: Door bewust vanuit je buik te ademen, kan je jezelf kalmeren. Door je ademhaling te vertragen, zakt je hartslag en krijgt je brein een signaal dat je oké bent. Adem in om je buik uit te zetten en uit om hem weer in te trekken. Je kan ook deze ademhalingsoefeningen proberen.
– Spierspanningsoefeningen: Begin bij je voeten en span je spieren daar aan, om ze vervolgens weer te ontspannen. Werk omhoog door je lichaam heen, dus eerst aanspannen en dan weer ontspannen. Zo kan je jezelf helpen ontspannen en ben je afgeleid van de naald.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen