Laat Avond Eten

Is ’s avonds laat eten écht zo slecht?

Is ’s avonds laat eten slecht? De wetenschap is er niet over uit. Waar het ene onderzoek resoluut stelt dat je het beter niet kunt doen, is er nu weer een tegenhanger (hoera!).

Sneller metabolisme

Voor het onderzoek kreeg een groep mannelijke studenten 30 tot 60 minuten voordat ze gingen slapen een snack van 150 calorieën rijk aan koolhydraten en proteïnen. Hun metabolisme versnelde daardoor.

Lees ook:5 gezonde snacks voor in de avond

Effect op vrouwen

Hetzelfde experiment werd gedaan met jonge vrouwen die overgewicht hebben. Hun late night snack leidde tot een verbetering in de bloeddruk en het metabolisme. Het onderzoek is niet uitgevoerd bij vrouwen met een gezond gewicht, maar onderzoekers verwachten hetzelfde effect.

Snack rijk aan proteïnen

Wat de testpersonen ook aten, hun metabolisme verbeterde. Toch kun je het best een snack rijk aan proteïnen eten, stellen de onderzoekers vast op basis van andere onderzoeken. Proteïnen helpen je spieren om ’s nachts te herstellen.

Wijze les

Volgens de onderzoekers zouden we ons niet te druk moeten maken over de vaste tijden waarop we wel of niet ‘horen’ te eten. Als je weet dat je na het diner nog mag eten, zou het zelfs kunnen dat je daardoor een kleinere portie opschept.

Bron: Shape

Gerelateerde artikelen