category colour brushGezond/Nieuws

Hoeveel suiker zit er nu echt in ontbijtkoek?

Ontbijtkoek is een lekker tussendoortje, maar ook een echte suikerbom. Hoeveel suiker zit er nu echt in ontbijtkoek? De Consumentenbond zocht het uit.

 

De Consumentenbond onderzocht de Nutriscore van 50 merken ontbijtkoek. De Nutriscore geeft een oordeel over de voedingswaarde van een product van A (groen) tot E (rood).

Het bleek dat slechts 6 producten een A kregen, maar liefst 29 een C en 15 een D. Volgens Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond loopt de voedingswaarde van de ontbijtkoeken nogal uiteen. “In het schap is dat niet makkelijk te zien. Nutriscore maakt de verschillen wel direct duidelijk. Daarom pleiten we ervoor dat dit voedselkeuzelogo ook in Nederland op alle levensmiddelen wordt ingevoerd.”

Lees ook: '15 tussendoortjes die 100 calorieën bevatten'

Trucs

De fabrikanten proberen allerlei trucs om hun product gezond te laten lijken en de enorme hoeveelheid suiker te verbloemen. Zo hebben ze het over ‘volkoren’, terwijl maar een deel van het meel volkoren is, waardoor er nauwelijks meer vezels in zitten dan een normale ontbijtkoek. Ook worden termen gebruikt als ‘met rogge’, terwijl rogge een basisingrediënt is van ontbijtkoek en ‘vetarm’, terwijl ontbijtkoek nooit veel vet bevat.

Heel veel suiker

Wat er wel veel in ontbijtkoek zit is suiker. Ook al staat er ‘minder suiker’ op de verpakking, er zit nog altijd 20 gram suiker per 100 gram in. Dat is ongeveer gelijk aan maar liefst vijf suikerklontjes. In de producten waarop ‘zero’ of ‘lower cal’ op staat, bevatten minder suiker. In plaats van suiker zitten er zoetstoffen in als maltitol en xylitol.

Een gewone ontbijtkoek bevat maar liefst 38,8 gram suiker per 100 gram. En een parelkandij variant is nog zoeter: maar liefst 42,3% van deze ontbijtkoekvariant bevat suiker.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest