category colour brushGezond

Hoe verhelp je rusteloze benen?

Iedereen die er weleens last van heeft, weet hoe vervelend het is: rusteloze benen (RLS). Gelukkig kun je wat doen aan die onbedwingbare behoefte om te bewegen.

Compenseer het onaangename gevoel

Wat precies de oorzaak is van rusteloze benen is niet bekend. Dat maakt behandeling lastig. Toch is er een trucje die kan helpen. Vaak hebben mensen met RLS-klachten behoefte om het onaangename gevoel te compenseren. Door te compenseren stel je je benen bloot aan een ander intens gevoel. Bijvoorbeeld kou of warmte.

Zo doe je het

Leg koude kompressen naast je bed en plaats die op je benen, neem afwisselend een warme en een koude douche, loop met blote voeten over een koude vloer of – doe eens gek – ga erop liggen.

Lees ook: 'Al dat gesnurk: tijd voor een 'slaapscheiding''

Beweeg voldoende

Grote kans dat je je bed uitstapt zodra je last krijgt van rusteloze benen. Je lijkt te moeten bewegen en dus kom je in actie. Maar doe dit ook eens op het moment dat je (nog) geen klachten hebt.

Zo doe je het

Beweeg niet alleen als je last hebt van RLS, maar span je ook overdag genoeg in. Wandel bijvoorbeeld een paar keer per week een flink stuk, pak de fiets naar je werk of ga eens een rondje hardlopen.

Check je ijzergehalte

Uit talloze onderzoeken blijkt dat een groot deel van RLS-patiënten een tekort aan ijzer heeft. Zo bleek uit een Zweeds onderzoek onder 946 personen die geregeld bloed doneren (en daardoor een lager ijzergehalte hebben) dat 15 procent van de mannen en 25 procent van de vrouwen last van rusteloze benen had.

Zo doe je het

Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt (de ADH voor vrouwen is vijftien mg). Eet dus geregeld ijzerrijke voeding als noten en groene groenten, of slik ijzersupplementen. Een hoeveelheid is daar niet aan te verbinden. Het verschilt per persoon en de mate van klachten hoeveel je moet slikken. Overleg dus altijd met je huisarts.

Creëer een vaste slaaproutine

Rusteloze benen kunnen natuurlijk zorgen voor slapeloze nachten. En slaaptekort zelf kan de klachten ook weer verergeren. Goede slaapomstandigheden zijn daarom belangrijk als je last van rusteloze benen hebt.

Zo doe je het

Ga op vaste tijden naar bed en zet je wekker elke dag op hetzelfde tijdstip. Ja, dus ook in het weekend. Je lichaam maakt ’s nachts andere hormonen aan dan overdag. Ook varieert je gevoeligheid voor hormonen en andere stoffen gedurende de dag. Ga je steeds op verschillende tijden naar bed, dan raakt je biologische klok ontregeld. Dat heeft invloed op je hormoon- en stofafgifte wat de klachten verergert. Zorg daarnaast dat je slaapkamer goed donker is en maak ‘m geluidsvrij. Zo maak je je lijf duidelijk dat het tijd is om te gaan slapen.

Bron: Santé mei 2017 Tekst: Caroline Walenkamp

 

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest