foods-meeste-irritatie-veroorzaken

Dit zijn de 4 foods die de meeste irritaties veroorzaken

Merk jij dat je vaak last hebt van gezondheidsklachten waar je nét niet van kan peilen waar het nu precies door komt? Misschien ligt het wel aan wat je precies eet. Er zijn namelijk foods die irritaties en ontstekingen kunnen triggeren… Wij hebben de 4 foods die de meeste irritaties veroorzaken voor je op een rijtje gezet, wie weet vind je de boosdoener wel!

1. Foods met toegevoegde suiker

Toevoegd suiker in foods als granola-repen, cornflakes en fancy koffietjes kunnen chronische irritaties veroorzaken doordat er cytokinen vrijkomen. Alle soorten suiker – of het nu toegevoegde suikers zijn of suikers die van nature in een food aanwezig zijn – kunnen bijdragen aan het ontstaan van overgewicht als je er te veel van binnenkrijgt. Overgewicht kan weer leiden tot andere gezondheidsproblemen, zoals een verhoogde bloeddruk en een verhoogd risico op diabetes en insulineresistentie. Een gezonde leefstijl is daarom heel belangrijk om chronische irritaties en ontstekingen in je lichaam te voorkomen. Let daarom op dat je suiker met mate eet en probeer ervoor te zorgen dat als je suiker eet, het vooral natuurlijke suiker is. Alhoewel natuurlijke suikers en toegevoegde suikers op dezelfde manier door je lichaam worden verwerkt, bevatten foods met natuurlijke suikers – denk aan fruit, groenten, meergranenproducten en zuivel – ook andere voedingsstoffen die je lichaam kan gebruiken, zoals vitaminen en mineralen. Foods met toegevoegde suikers bevatten die vaak minder. Alhoewel het niet realistisch is om alle suikers uit ons eetpatroon te schrappen, kunnen we zeker zorgen dat we er dagelijks minder van binnenkrijgen om chronische irritatie te voorkomen.

Lees ook: ‘Buikpijn na het eten: dit zijn de meest voorkomende oorzaken

2. Transvetten

Alhoewel de meeste vetten transvetten uit hun producten halen, bevatten sommige voorverpakte foods ze nog steeds. Transvetten kunnen systemische irritatie en ontstekingen in je lichaam veroorzaken en ook worden ze geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Je kan transvetten ook herkennen aan de naam gehydrogeneerd vet, dus lees de labels op verpakkingen goed en probeer deze te vermijden.

3. Geraffineerde koolhydraten

Het verschil tussen heel graan en geraffineerd graan is dat het hele graan de complete graan bevat (zemelen, kiem en endosperm). Foods zoals zilvervliesrijst, meergranenbloem, havermout en maismeel zijn allemaal hele granen. Een geraffineerd graan is bewerkt en daar zijn de zemelen en voedingsrijke kiem verwijderd. Denk aan wit bloem, witbrood en witte rijst. Het is makkelijk om te veel van deze foods te eten en dat kan tot chronische irritatie leiden. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat hele granen kunnen helpen om die irritatie tegen te gaan. Zorg er dus voor dat ten minste de helft van de granen die je binnenkrijgt nog heel is.

4. Rood vlees

Vlees bevat normaal gesproken veel arachidonisch zuur en verzadigde vetten, die beiden bijdragen aan irritaties en ontstekingen. Een makkelijke manier om die ontstekingen tegen te gaan of te voorkomen is door meer plantaardige foods te eten. Plantaardige eiwitten bevatten vaak minder vet, zeker verzadigd vet. Daarnaast hebben plantaardige eetpatronen die veel groene bladgroenten en groente bevatten een ontstekingsremmend effect op je lichaam. Hierdoor vermindert de kans op ziekten en voel je je simpelweg een stuk beter.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen