Slapen (2)

Slechte nachtrust? Met deze 9 tips slaap je een stuk beter

Sommige mensen maken zonder problemen nachten van tien uur. Anderen liggen vooral uren wakker. Toch weet iedereen dat goed slapen belangrijk is.

Maar wat als je niet kunt slapen? Wij hebben negen tips voor je.

Je bed is om te slapen

Het klinkt logisch, maar als je je bed ook gebruikt om uren tv te kijken of om je huiswerk in de relaxstand te maken, dan krijgen je hersenen een verkeerd signaal. Als je ’s avonds je ogen sluit, lijkt je lijf niet meer te weten hoe je moet slapen.

Nog een kop koffie?

Veel koffie drinken is niet goed als je lijdt aan slapeloosheid. In koffie zit een stofje waar je vooral wakker van blijft. Drink in plaats van die laatste koppen koffie of glazen cola een paar glazen water.

Geen wijntje voor het slapengaan

Ook alcohol voor het slapengaan is minder goed. Hoewel men een glaasje alcohol ook weleens een slaapmutsje noemt, heeft dit toch een verkeerd effect. Je valt misschien wel snel in slaap, maar slaapt korter en onrustiger.

Warme douche

Slapen met koude voeten is onmogelijk. Heb je last van koude voeten en kun je dus niet in slaap komen? Stap lekker onder de warme douche. Als je je comfortabel voelt, val je heerlijk in slaap.

Ontspannen

Mediteren, mindfullness of doen wat je leuk vindt, als je je ontspant, merk je dat je sneller en beter slaapt. Op welke manier je ontspant, is niet belangrijk. Als je er maar relaxed van wordt. Nergens aan denken, een paar yoga-oefeningen, het is maar net wat voor jou het beste werkt.

Een beetje hulp

Mochten bovenstaande ontspanningsoefeningen niet werken, dan kun je altijd nog CBD-olie proberen. Deze olie kan je helpen bij het vinden van een natuurlijke rust.

Even naar buiten

Voor het slapengaan even een frisse neus halen, kan ook effectief zijn. Even lekker de buitenlucht opsnuiven en daarna je bed in. Een korte wandeling kan al genoeg zijn.

Een ander kussen

Soms moet je korte metten maken met de spullen die je hebt. Ligt dat kussen eigenlijk helemaal niet lekker? Koop een ander. Laat je wel adviseren, voordat je weer een kussen koopt dat niet lekker ligt.

Verminder je schermtijd

Het laatste uur voor je gaat slapen niet naar een scherm staren wil nog weleens helpen om beter te slapen. Dus hup, die telefoon uit, de tablet op zwart en je tv met rust laten. Pak een boek!

Dit is een partnerbijdrage. Foto: Getty Images