natuurlijke-remedies-eczeem

8 natuurlijke remedies tegen eczeem

Heb jij of (een van) je kinderen enorm last van eczeem? Dat is natuurlijk onwijs vervelend… Waarschijnlijk heb je al allerlei middeltjes geprobeerd. Maar het zou zomaar kunnen dat je deze natuurlijke remedies nog niet hebt uitgeprobeerd om je klachten te verlichten. Ze zijn de moeite waard, geloof ons!

1. Douche niet te lang

Je wil voorkomen dat je huid uitdroogt, dus daarom is het verstandig om niet te lang te douchen. Je kan het beste een lauwwarme douche/bad – dus geen hete – nemen en niet langer dan 10 minuten onder de douche blijven staan. Ook is het verstandig om niet te veel zeep te gebruiken, want ook daar kan je huid droog van worden. Na het douchen is het het beste om je huid zachtjes droog te deppen en een vochtinbrengende bodylotion te gebruiken. Daarmee kan je het vocht van je douche/bad in je huid ‘vastleggen’.

Lees ook: ‘7 verrassende factoren die eczeem kunnen verergeren

2. Gebruik kokosolie

Kokosolie is vooral handig voor als je last hebt van eczeem op je handen of voeten omdat het antibacteriële eigenschappen heeft. Kokosolie kan namelijk een bacterie doden die je op je huid kan vinden en ontstekingen en huidinfecties kan veroorzaken. Uit onderzoek bleek dat dagelijks kokosolie aanbrengen op je huid ervoor zorgde dat eczeemsymptomen afnamen. Best de moeite waard om eens te proberen, toch?

3. Of zonnebloemolie

Ook zonnebloemolie lijkt de symptomen van eczeem tegen te gaan, vooral jeuk. Een onderzoek uit 2019 wees uit dat zonnebloemolie gebruiken op de huid van kinderen met eczeem ervoor zorgde dat het vochtgehalte van hun huid verbeterde en de eczeemsymptomen afnamen. Ook bleek uit onderzoek dat zonnebloemolie een ontstekingsremmende werking heeft én je huid kan helpen herstellen.

4. Probeer te ontspannen

Er is een duidelijke link tussen stress en eczeem. Stress zorgt namelijk voor lichamelijke ontstekingsreacties, waardoor je sneller gaat krabbelen en je huid geïrriteerd raakt. Hierdoor vlamt je eczeem op. Daarom kan het goed zijn om te proberen te ontspannen om je eczeem onder controle te krijgen. Er zijn veel verschillende manieren om te ontspannen die je kunnen helpen om je eczeem te verlichten, waaronder meditatie, mindfulness en sporten. Probeer maar eens wat het beste werkt voor jou!

5. Rust goed uit

Niet alleen stress kan eczeem erger maken, ook een slechte nachtrust draagt daaraan bij. Wanneer je slecht of onregelmatig slaapt, kan je eczeem opvlammen. En dat kan er op zijn beurt weer voor zorgen dat je slechter slaapt, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Probeer daarom de kwaliteit van je slaap te verbeteren, bijvoorbeeld door een vaste avondroutine te creëren (inclusief het aanbrengen van moisturizer), je slaapkamer goed donker te maken en je hoofd leeg te maken voor je je bed in stapt.

6. Gebruik ijspacks

Heb je enorme last van jeuk dankzij je eczeem? Gebruik dan eens een ijspack om de jeuk te verlichten. Je kan een ijspack op je huid leggen waar het jeukt – leg er wel even een theedoek tussen – en voor je het weet is de jeuk weggetrokken. Het zal je eczeemprobleem niet oplossen, maar je hebt in ieder geval tijdelijke verlichting op deze manier.  

7. Neem een bad

Een speciaal bad zou kunnen helpen bij het verlichten van je eczeemsymptomen. Denk bijvoorbeeld aan een bad met warm water met wat bleek erin (60 ml) of een bad met baking soda (60 ml). Beide ingrediënten staan erom bekend dat ze jeuk kunnen verlichten. Wel moet je niet te vaak zo’n badje nemen; drie keer per week is het maximum. Ook hier geldt: doe het niet te lang. 10 minuten in het bad zitten is meer dan genoeg! Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alleen specifieke plekken in het bad te doen, zoals je handen of voeten.

8. Overweeg acupressure

Ken je acupressure? Acupressure is een alternatieve geneeswijze waarbij er druk wordt uitgeoefend op bepaalde punten op je lichaam. Het is vergelijkbaar met acupunctuur, maar dan zonder de naalden. Acupressure zou wellicht kunnen helpen tegen de jeuk en het veranderen van je huid door het eczeem. Het is nog niet volledig wetenschappelijk bewezen, maar het is in ieder geval een poging waard als het je (deels) van je klachten af kan helpen, toch?

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen