redenen-futloos-voelt

7 redenen waarom je je futloos voelt

Voel jij je vaak futloos de laatste tijd en vraag je je constant af waar dat door kan komen? Dan hebben wij misschien het antwoord voor je… Er kunnen namelijk veel verschillende redenen zijn waarom je je futloos voelt, waaronder de 7 die we hieronder voor je hebben uitgewerkt. Misschien zit jouw oorzaak er ook wel tussen!

1. Je drinkt te veel koffie

Je hebt je kopje koffie in de ochtend misschien nodig om op gang te komen, maar koffie kan ook de reden zijn waarom je je zo futloos voelt. Te veel cafeïne kan ervoor zorgen dat je je energie juist kwijtraakt; in cafeïne zit cortisol, wat je humeur en energie kan boosten, maar wat in te grote hoeveelheden juist een dip veroorzaakt. Oftewel, je gaat van een hoge high naar een lage low door te veel koffie te drinken. Ook zal je na een tijdje meer cafeïne nodig hebben om een hoog energielevel te kunnen behouden en geen last te krijgen van een terugval…

Lees ook: ‘Déze simpele oplossing helpt tegen een energiedip

2. Je stelt jezelf te veel bloot aan schermen

Er is echt zoiets als schermvermoeidheid. Veel mensen brengen te veel tijd door starend naar een scherm, waardoor je oververmoeide ogen, hoofdpijn en algehele vermoeidheid kan krijgen. Ook heeft blauw licht een negatief effect op je slaap. Blauw licht onderdrukt namelijk de productie van melatonine, een hormoon wat je biologische ritme in stand houdt. Zorg dus dat je jezelf niet te veel aan schermen blootstelt om te voorkomen dat je je constant futloos voelt.

3. Je drinkt niet genoeg water

Geloof het of niet, te weinig water drinken kan er ook voor zorgen dat je je futloos gaat voelen. Je hersenen hebben namelijk niet alleen brandstof nodig in de vorm van voedsel, maar ook vloeistof. Zorg daarom dat je altijd een fles of kan water in de buurt hebt zodat je de hele dag door genoeg water kan blijven drinken. Ook kan het helpen om wat fruit in je water te doen voor een extra energieboost.

4. Je eet te veel bewerkt voedsel

De meeste bewerkte foods bevatten eenvoudige koolhydraten, die zorgen voor enorme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en ervoor kunnen zorgen dat je je enorm futloos voelt. Te veel suiker en eenvoudige koolhydraten eten kan er dus voor zorgen dat je een hoofd vol watten krijgt en constant vermoeid bent. Ook bevatten veel bewerkte producten veel sodium, waardoor je dorst krijgt als je niet genoeg water drinkt. Je lichaam heeft vitaminen, mineralen en voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren en bewerkt voedsel bevat daar meestal niet heel veel van.

5. Je bent gestrest

Als je lichaam voor het eerst stress ervaart, zal de adrenaline door je lichaam pompen en komen er cortisol en norepinefrine vrij in je bloedbaan. Dit wordt ook wel het vecht-of-vluchtsysteem genoemd. Als je constant gestrest bent, is het net alsof je constant in de actiemodus staat, wat enorm vermoeiend kan zijn. Mensen met stress kunnen last hebben van een hogere bloeddruk, vermoeide spierpijn en hoofdpijn. Des te langer ze stress ervaren, des te meer je lichaam uitgeput raakt, wat je een futloos gevoel kan opleveren.

6. Je slaapt onregelmatig

Als je slaapritme enorm onregelmatig is, kan je biologische ritme je niet langer de juiste slaapsignalen geven. Dat houdt in dat je overdag slaapcues gaat krijgen terwijl je eigenlijk energie nodig hebt, waardoor je je futloos zal voelen. Inconsistent slapen kan negatieve effecten hebben op je lichaam en je humeur, eetlust, geheugen, alertheid, energielevels, stresslevels, immuunsysteem en zelfs je seks drive. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die onregelmatig slapen vaak sneller symptomen van depressie ervaren.

7. Je sport te veel en herstelt te weinig

Alhoewel sporten ervoor kan zorgen dat je energie krijgt, kan overtrainen ervoor zorgen dat je je juist futloos voelt. Overtrainen zorgt er namelijk voor dat je je depressief, gestrest of geïrriteerd kan voelen, je moeite hebt met slapen, je jezelf niet kan motiveren of dat je sneller ziek wordt. Zorg daarom dat je minstens een dag per week niet sport en doe dagelijks aan herstelactiviteiten, zoals stretchen en foamrollen.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen