category colour brushLekker

Zoete aardappel: superfood of niet?

Zoete aardappelen zijn populair en worden zelfs regelmatig een superfood genoemd. Is het terecht om de naam superfoods voor zoete aardappelen te gebruiken en wat zijn de grootste verschillen tussen de zoete variant en gewone aardappels?

Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar vorige artikel: 3 voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je af wilt vallen.

Aardappelen en koolhydraten
Voor sommige mensen komt de term superfood in combinatie met zoete aardappel als verrassing, want gewone aardappelen hebben niet bij iedereen zo’n goede naam.
Waarom heeft de gewone aardappel eigenlijk zo’n slechte naam gekregen? Dat kan je in één woord samenvatten: koolhydraten. Aardappelen zitten boordevol koolhydraten die je lichaam voorzien van energie. Omdat we in ons Westerse eetpatroon bij iedere maaltijd koolhydraten eten krijgen we er veel te veel van binnen. Daardoor gaat je lichaam erg veel energie aanmaken en als je weinig aan sport doet, wordt die energie gewoon opgeslagen als vetweefsel. Daardoor worden we steeds zwaarder.

Zijn koolhydraten goed of slecht?
De koolhydraten in zoete aardappelen zijn niet ongezond. Het gaat om lange complexe moleculen waar je lichaam veel tijd en moeite in moet investeren om ze te verteren. Daarom wordt vaak ook wel gezegd dat deze aardappelen een bron zijn van langzame koolhydraten en die zijn helemaal niet slecht voor je. Ze houden je bloedsuikerspiegel op peil en geven je lang een gevoel van verzadiging. De gewone aardappel bevat wat meer snelle koolhydraten. Deze laten de suikerspiegel sneller stijgen.

Wat maakt zoete aardappelen zo bijzonder?
Zoete aardappelen zijn daarnaast een goede bron van antioxidanten. Dit zijn kleine moleculen die je lichaam beschermen tegen allerlei schadelijke stoffen. In zoete aardappelen vind je ook nog carotenoïden (waar je lichaam vitamine A van maakt), vitamine C en vitamine E. Bovendien zitten zoete aardappelen ook boordevol zogenaamde fytonutriënten. Dit zijn gezonde stoffen die je alleen in planten vindt. Al deze vitaminen, mineralen en belangrijke voedingsstoffen maken dat zoete aardappel een echte aanvulling is op je voedingspatroon. Je zou hem dus zeker een superfood kunnen noemen. Zeker als je gewicht wilt verliezen.

Zijn gewone aardappelen dan zo slecht?
Ook de gewone aardappel bevat een behoorlijke hoeveelheid mineralen, vitaminen en fytonutriënten en doet daarin maar een klein beetje onder voor de zoete concurrent. Het grootste verschil zit hem eigenlijk in de manier waarop we aardappelen eten. Zoete aardappelen worden vaak eenvoudig gekookt of in de oven gedaan en maken dan deel uit van bijvoorbeeld een salade of gezonde maaltijd met groenten. In tegenstelling tot de gewone aardappelen waar vaak een ongezonde toevoeging van wordt gekozen. We houden ervan om gewone aardappelen te verwerken in bewerkte en gefrituurde gerechten met een minimale voedingswaarde. Of we gebruiken er allerlei sauzen bij als we ze eten. En op die manier past het niet binnen een gezond eetpatroon.  

Kan je afvallen door aardappelen te eten?
Als je gewicht wilt verliezen, is zoete aardappel een betere keuze. Vergeet er niet veel extra groenten bij te doen en bedenk ook hierbij, te veel is nooit goed, dus ook niet van de zoete aardappel, superfood of niet!

Meer tips over afvallen en gezonde voeding vind je op de website van Jasper Alblas >>

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest