category colour brushLekker

10x inspiratie voor vegetarisch broodbeleg

Voor avondeten zonder vlees zijn heel veel lekkere recepten te vinden. Als het gaat om de lunch zijn we soms toch een beetje inspiratieloos.

In het kader van de Week Zonder Vlees kregen we een aantal tips met inspiratie voor vegetarisch broodbeleg.

Groentetartaar

De vegetarische tegenhanger van steak tartare! Bij deze vleesklassieker wordt rauw vlees fijngesneden - dat kan natuurlijk ook met groenten! Snijd groenten zoals tomaat, paprika, gegrilde aubergine of courgette fijn, breng op smaak met een uitje, knoflook en verse kruiden en besprenkel met jouw favoriete dressing.

Eieren

Een ei is een fijne vleesvervanger, omdat het rijk is aan eiwitten. Kook een ei, maak scrambled egg of spiegelei voor snelle, maar lekkere lunch. Heb je iets meer tijd? Probeer dan een gepocheerd ei te maken. Maak een draaikolk met het uiteinde van een pollepel in kokend water en breek hierin het ei open. Een beetje azijn toevoegen aan het water maakt het pocheren makkelijker! Leg een gepocheerd ei op je boterham, snijd open en het eigeel loopt eruit.

Kaas

Kaas is lekker makkelijk als je zoekt naar vegetarisch broodbeleg. Maar wist je dat veel kaas niet vegetarisch is? Om kaas te maken wordt namelijk stremsel gebruikt. Dit stremsel is vaak een enzym dat afkomstig is van de maag van een kalf. Stremsel is een bijproduct van de slacht, waardoor kaas strikt gezien niet vegetarisch is. Gelukkig zijn er ook genoeg kazen die worden gemaakt van microbieel stremsel en daardoor vegetarisch zijn. Als er op de ingrediënten lijst ‘microbieel stremsel’ staat, zit je goed.

Hummus

Hummus is een favoriet. Besmeer je boterham met hummus en je bent good to go.! Je kunt hummus zelf heel makkelijk maken. Bekijk hier het recept voor hummus. Makkelijk, snel en voedzaam. Ga je toch liever voor kant-en-klaar? In de supermarkt vind je genoeg varianten: van naturel tot pikant en van pompoen tot bieten.

Avocado

Avocado is lekker bij bijna alles. Zo ook op je brood! Gebruik avocado als topping van bijvoorbeeld hummus, maar je kunt het ook los op je brood eten. Snijd de avocado in plakjes of prak het fijn en breng het op smaak met zout, peper, chilivlokken en knoflook- en paprikapoeder. Avocado over? Dit zijn 4 manieren om een halve avocado te bewaren

Notenpasta

Pindakaas, we zijn er gek op! Met dit eiwitrijke broodbeleg kom je niets tekort. Naast de klassieke pindakaas (met stukjes) komen er steeds meer bijzondere varianten op de markt. Wat dacht je van pindakaas met chocolade, zeezout-karamel, kokos of chili? Wij zijn het meest fan van de variant die 100% uit pinda’s bestaat, zonder kunstmatige toevoegingen. Probeer naast pindakaas ook eens andere notenpasta’s. Zo maak je zelf amandelboter.

Groentespreads

Wil je graag meer groenten eten? Probeer dan eens groentespreads voor op je brood! Je hebt spreads van alle soorten groenten en je kunt er steeds meer in de supermarkt kopen. Denk bijvoorbeeld aan wortelpuree of baba ganoush, gemaakt van aubergine. Zo kom jij snel én lekker aan je dagelijkse portie groenten.

Fruit

Je denkt er misschien niet zo snel aan, maar ook fruit is heel geschikt om je boterham mee te beleggen! Probeer eens plakjes banaan (eventueel als topping van pindakaas) of bak stukjes appel met rozijnen. Appeltaart op een broodje!

Zoet

Niet altijd gezond, wel lekker: zoet broodbeleg. Chocopasta, hagelslag, jam, honing en ga zo maar door.

Vegetarische vleeswaren

Vind je het moeilijk om je vleeswaren te laten staan? Probeer dan eens vegetarische vleeswaren! Quorn heeft verschillende alternatieven voor je favoriete broodbeleg. Denk aan de vegan chicken free slices, vegan smoky free ham en pepperoni. Probeer ook eens de spinach and red pepper slices als je zin hebt in iets pittigers. Gewoon verkrijgbaar bij de Albert Heijn.

Tekst en beeld: Quorn

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest